Skip to main content

Percepcja słuchowa u dziecka

Dzisiejszy wpis Pani Agnieszka Wrzesiak, ceniony psycholog kliniczny od wielu lat pracujący z dziećmi dedykuje tematowi percepcji słuchowej, której prawidłowe funkcjonowanie ma wpływ na większość aktywności jakie człowiek podejmuje każdego dnia.

 

ĆWICZENIA  I ZABAWY SŁUCHOWE

Czym jest percepcja słuchowa?

Percepcja słuchowa to zdolność wyodrębniania, identyfikowania i różnicowania dźwięków mowy. Jest to jedna z podstawowych funkcji psychofizycznych zaangażowanych w czynność pisania i czytania. Podstawowym warunkiem prawidłowego rozwoju spostrzeżeń słuchowych jest anatomicznie nie uszkodzony i funkcjonalnie sprawny analizator słuchowy.

 

Percepcja słuchowa angażuje trzy rodzaje słuchu;

  • słuch fizyczny – odpowiedzialny za prawidłowe odbieranie wrażeń słuchowych
  • słuch muzyczny – odpowiedzialny za różnicowanie wysokości i jakości dźwięków
  • słuch fonematyczny – odpowiedzialny za identyfikowanie i  różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej

 

Odbiór dźwięków z otoczenia jest bardzo ważny dla każdego człowieka a tym bardziej dla dziecka. Uczy się ono odbierania, rozróżniania i nazywania dźwięków. Brak odpowiedniej stymulacji powoduje, że dzieci mogą mieć duże trudności z odbiorem świata. Codzienne i spontaniczne zabawy słuchowe uwrażliwiają dziecko na odbiór dźwięków. Warto różnicować rodzaje dźwięków dobiegających z różnych miejsc, różnych sytuacji.

Prawidłowy rozwój percepcji słuchowej ma  bardzo duże znaczenie w rozwoju dziecka. Nieprawidłowości w rozwoju percepcji słuchowej stanowią  jedną  z wielu  przyczyn niepowodzeń  dzieci  w początkowej nauce czytania i pisania.

Systematyczne  prowadzenie ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową ma ogromny wpływ na prawidłowy przebieg procesu uczenia umiejętności czytania i pisania.

 

Oto kilka propozycji zabaw słuchowych:

  • rozpoznawanie i różnicowanie głosów zwierząt, dźwięków z otoczenia, dźwięków instrumentów (wszelkie gry dźwiękowe)
  • rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wysokich, niskich
  • rozpoznawanie i różnicowanie rytmów
  • odtwarzanie rytmu
  • rozpoznawanie rytmu
  • odgadywanie usłyszanego rytmu
  • analiza wyrazowa zdania
  • dzielenie zdań na wyrazy
  • porównywanie długości zdań
  • analiza i synteza sylabowa wyrazów
  • łączenie wyrazów wypowiadanych sylabami
  • dzielenie wyrazów na sylaby
  • porównywanie długości wyrazów
  • wyszukiwanie obrazków z podaną liczbą sylab
  • kończenie wyrazów odpowiednią sylabą
  • tworzenie ciągów wyrazów np. zaczynających się ostatnią sylabą
  • rozwiazywanie rebusów obrazkowo-sylabowych
  • analiza i synteza głoskowa
  • rozpoznawanie wyrazów z podanych głosek
  • określanie jaka głoska występuje na początku wyrazu (należy zaczynać od samogłosek, które wypowiadamy dłużej)
  • określanie jaka głoska występuje na końcu wyrazu (należy zaczynać od spółgłosek)
  • układanie wyrazów z podanych głosek
  • różnicowanie wyrazów różniących się jedną głoską np. góra – kura
  • zabawy z rymami
  • wyszukiwanie wyrazów rymujących się
  • nauka rymowanek
  • ćwiczenia pamięci słuchowej
  • powtarzanie ciągów słów, cyfr
  • nauka piosenek, wierszyków

 

W każdym domu i placówce oświatowej powinien znaleźć się zestaw muzyczny składający się z różnego rodzaju instrumentów muzycznych. Taki zestaw z powodzeniem wykorzystasz podczas swobodnych zabaw w domu jak i w trakcie zorganizowanych zabaw z nauczycielem. Edukacja muzyczna to bardzo ważny aspekt wychowania, a stosowanie instrumentów muzycznych, to  forma rozrywki, i doskonałe narzędzie do rozwijania poczucia rytmu i kształtowania zmysłu słuchu. Umożliwia dziecku naukę tworzenia muzyki oraz pozwala dostrzegać różnice między dźwiękami, zmiany w tempie czy wysokości dźwięków.

 

Ciekawą propozycją pomocy dydaktycznej, która umożliwia ćwiczenia percepcji dźwiękowej poprzez zabawę jest produkt o nazwie „Pamięć dźwiękowa” Pamięć dźwiękowa, to wyjątkowa pomoc edukacyjna, która w ciekawy sposób wprowadza dzieci w niesamowity świat dźwięku. Zadaniem graczy jest zebranie jak największej liczby par klocków, które wydają taki sam odgłos. Dzieci grając w tą grę muzyczną uczą się uważnego słuchania oraz identyfikacji i różnicowania sygnałów dźwiękowych. Gra rozwija pamięć i wrażliwość słuchową oraz koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową.

Pamiętajmy o tym, by zachęcać wszystkie dzieci, zarówno te młodsze, jak i starsze do różnego rodzaju zabaw muzycznych – to bardzo ważne!

Bo tak na prawdę, kto z nas w dzieciństwie nie marzył by być gwiazdą muzyczną lub mieć własną kapelę rockową?