Skip to main content

Maxi plansze- doskonała rozrywka z nutą zdrowej rywalizacji.

Nie od dziś wiadomo, że najbardziej atrakcyjne dla uczniów są zajęcia aktywizujące, praktyczne, a najlepiej żeby do tego były prowadzone w formie zabawy. Dlatego też pracując z grupą uczniów, warto skorzystać z maxi plansz.

Praca z planszami przysparza dzieciom wiele radości! Można je wykorzystać nie tylko w szkole, lecz również na świetlicy szkolnej podczas swobodnej zabawy z dzieckiem w domu czy na podwórku. Pozwala na aktywne spędzenie czasu, umacnianie więzi rodzinnych i naukę!

Jest to bardzo ciekawa alternatywa w czasach, w których głównym sposobem spędzania wolnego czasu dzieci i młodzieży jest „siedzenie” przy laptopach, tabletach i telefonach.

Zabawa z maxi planszą nie może się znudzić, ponieważ można wykorzystać ją na wiele sposobów -tylko od twojej inwencji zależy co wymyślisz na dany dzień.

Jeśli ciężko Wam zacząć pracę z planszami, podaję kilka przykładowych zabaw:

 

Najprostszy wariant gry – Zabawa 1. 

Czego potrzebujemy?

Maxi planszy z literkami

Przebieg:

Dzieci swobodnie biegają wokół  rozłożonej na podłodze/trawniku planszy. Nauczyciel co jakiś czas przerywa wydając różne polecenia, np.:

„Znajdź pierwszą literę swojego imienia!”

Dzieci muszą wyszukać na planszy odpowiednią literkę oraz naskoczyć na nią obiema nóżkami.

W przypadku, gdy dzieci potrafią już dobrze pisać należy zastosować trudniejszy wariant zabawy i poprosić o odnalezienie wszystkich liter przeskakując po każdej literce po kolei

Zabawa 2.

Czego potrzebujemy?

Kilku zdjęć/ obrazków przedmiotów z otoczenia dziecka, najlepiej, żeby były to 4 – 5 literowe przedmioty np. kubek / fotel  oraz Maxi Planszy z literkami Wesołe litery 1 lub Wesołe litery 2 

Przebieg?

Na początku dzielimy dzieci na 3 zespoły 5 osobowe, każdy zespół otrzymuje po jednej grafice przedstawiającej dane słowo. Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że ich zadaniem jest stanąć wokół planszy a po usłyszeniu słowa start dzieci mają stanąć na każdej literce danego słowa, tak aby litery utworzyły nazwę wylosowanego wcześniej obrazka.

Gdy dzieciom się uda, wtedy grupa zdobywa punkt

Zabawa 3. 

Czego potrzebujemy?

– Kilku wydrukowanych słów z brakującą literką (można oczywiście zrobić to również samemu) oraz Maxi planszy z literkami

Przebieg:

Nauczyciel kładzie na podłodze kartki z napisanym jakimś słowem, ale w każdym z nich brakuje jakiejś litery/ literek. Dzieci podchodzą do danego obrazka, odwracają go, starają się dostrzec jakiej literki brakuje i czym prędzej odnajdują ją na planszy i stają na niej.

Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie zabawy przypadną Wam do gustu, a jeśli chcielibyście więcej propozycji, śmiało piszcie w komentarzu a postaram się udostępnić kolejną porcję inspiracji.

 

Tymczasem małe podsumowanie:

Co zyskasz pracując z planszami?

– zorganizujesz ciekawe zajęcia

– zaktywizujesz grupę

– wykorzystasz niestandardową formę prowadzenia zajęć

– zerwiesz ze schematem prowadzenia zajęć w sali szkolnej

– zapoznasz dzieci z elementami zdrowej rywalizacji

– możliwość różnorodnego wykorzystania (poza opisanymi w książce propozycjami zabaw reszta to już tylko inwencja i kreatywność nauczyciela)

– odpowiednio wykorzystane Maxi plansze stwarzają możliwość nauki: kolorów, liczenia, dzielenia wyrazów na sylaby, ćwiczeń ruchowych, celności,  nauki pisania i rozpoznawania liter drukowanych i liter pisanych.

 

 

Opracowała:

Aleksandra Pełka,

pedagog, kulturoznawca, animator kultury