Skip to main content

Ćwiczenia z klockami Numicon

 

W związku z dużym zainteresowaniem pomocą edukacyjną jaką są Klocki Numicon i ogromną ilością próśb o wskazanie konkretnych zabaw i ćwiczeń z ich wykorzystaniem, przedstawiam kolejny tekst dotyczący Klocków Numicon opracowany przez  Panią Dorotę Szwugier – doświadczonego pedagoga i terapeutę

ETAPY PRACY Z KLOCKAMI NUMICON:

  • Zapoznanie dzieci z kształtami Numicon, bez używania ich nazw liczbowych.
  • Układanie kształtów w kolejności, bez używania nazw cyfr i liczb (należy zaczynać od czterech lub pięciu kształtów, stopniowo zwiększając je do dziesięciu.
  • Kolejnym etapem to, przyporządkowanie nazw liczb do poszczególnych klocków Numicon poprzez liczenie otworów w każdym elemencie, uzupełnianie ich kołeczkami i uczenie się rozpoznawania cyfr.
  • Po opanowaniu tych umiejętności, dzieci przechodzą do kolejnego etapu, w którym dzieci układają klocki w odpowiedniej kolejności i dopasowują odpowiadające im liczby zapisane graficznie. W tym etapie dzieci łączą umiejętność liczenia i porządkowania.
  • Kolejny etap ma za zadanie utrwalić umiejętności i wiadomości zdobyte do tej pory. Ćwiczenia mają na celu pomóc dzieciom pewnie rozpoznawać klocki Numicon, nazywać cyfry, rozpoznawać liczebniki i tworzyć związki pomiędzy liczbami.

 

Po przejściu kolejnych etapów pracy z klockami Numicon, dzieci mają mocną podstawę do zrozumienia wielkości i kolejności liczb oraz tego, jak liczby odnoszą się do siebie. Mogą zatem zacząć logiczne dodawanie związane z połączeniem dwóch lub więcej kształtów Numicon i nauczyć się stosować terminologię związaną z dodawaniem.

Po opanowaniu umiejętności rozpoznawania i nazywania liczb, dodawania i odejmowania oraz używania podstawowej terminologii matematycznej, dzieci mogą przejść do dalszych działań związanych z mnożeniem, dzieleniem, i innymi działaniami na ułamkach itp.

PRZYKŁADY ZABAW Z KLOCKAMI NUMICON.

  • Zapełnianie tablicy klockami Numicon (najpierw dowolnie, wszystkimi kolorami, później utrudniając: dwoma, trzema kolorami itp.)
  • Szukanie takiego samego kształtu za pomocą zmysłu dotyku, używając magicznego worka
  • Nakładanie kształtów Numicon na kolorowe obrazy – zabawa nakładkami z różnymi obrazkami
  • Układanie kształtów Numicon w kolejności, którego celem jest używanie słownictwa określającego wielkość.
  • Wskazywanie dużego i małego kształtu (pary klocków – zaczynamy od 1-10, następnie wykorzystujemy różne pary kształtów). Mały, średni, duży – który jest największy, a który najmniejszy?
  • Układanie kształtów Numicon w kolejności ze względu na wielkość (początkowo praca z 1-4 kształtami, wzrasta stopniowo do 10)
  • Układanie kształtów Numicon od 1 do 10 w kolejności
  • zamiana miejscami dwóch klocków, podczas gdy dzieci mają zamknięte oczy
  • odnajdywanie zabranego przez nauczyciela klocka – zabawa z luką w ciągu
  • Rozpoznawanie wzorów kształtów bez zwracania uwagi na kolory
  • zabawa z szarą nakładką
  • zabawa ruletką i nakładkami ze wzorami Numicon
  • znajdywanie kształtów w worku
  • Odtwarzanie i tworzenie układów oraz odtwarzanie regularnych wzorów zbudowanych z kołeczków
  • powtarzanie wzorów Numicon za pomocą kołeczków (zaczynamy od 1-4, a następnie zwiększamy trudność)
  • powielanie powtarzających się wzorów przy użyciu kołeczków
  • Uczenie się wzorów kształtów ( początkowo praca z liczbami 1-4, stopniowe przejście do 10)
  • układanie wzorów z kołków i odnajdywanie odpowiadającego im kształtu
  • tworzenie wzoru klocka z kołeczków
  • Nadawanie nazw liczb kształtom Numicon, liczenie przedmiotów po jednym
  • liczenie otworów i wypełnianie ich kołkami
  • nadawanie kształtom nazw liczb – jeśli to jest jeden, to czym jest to?
  • Nazywanie kształtów Numicon odpowiadającymi im nazwami liczb podczas używania ich w różnych sytuacjach
  • losowanie zestawów kształtów (1-5 lub 6-10) i uporządkowanie ich w kolejności liczbowej
  • budowanie wieży z różnych kombinacji kształtów Numicon
  • Łączenie liczb z kształtami Numicon zgodnie z kolejnością liczb
  • Łączenie kształtów, nazw liczb oraz ich zapisu symbolicznego bez liczenia
  • numerowanie kształtów
  • losowanie liczby ruletką, odnajdywanie karty z liczbą i dopasowywanie jej do kształtu Numicon
  • Zabawy w piaskownicy z kształtami Numicon.
  • wyszukiwanie, oglądanie, wyczuwanie, obracanie, dotykanie, nazywanie, poznawanie kształtów różnymi zmysłami.
  • Kolorowe obrazy.
  • dopasowywanie kształtów do podanych wzorów na obrazkach.
  • Trzy kształty.
  • losowanie trzech kształtów z magicznego woreczka i uporządkowanie ich w kolejności wzrastającej lub malejącej.
  • Czarodziejski worek.
  • należy włożyć do woreczka kształty Numicon od 1 do 10. Zadaniem gracza jest włożyć rękę do woreczka, wybrać kształt i zapamiętać go. Następnie gracz musi ułożyć z kołeczków taki sam kształt.
  • Porządkowanie liczb oraz kształtów. Zabawa w parach.
  • należy ułożyć kształty w kolejności od 1 do 10. Jedna osoba zamyka oczy, a druga w tym czasie zamienia miejscami kształty. Prosimy drugą osobę, aby wskazała zmianę oraz dokonała korekty (można również do kształtów dopasować karty z liczbami i zamieniać je wraz z kształtem).
  • Układanie wzorów z kołeczków na tabliczkach.
  • Tworzenie obrazów i odrysowywanie ich z kształtów Numicon.
  • Samodzielne komponowanie obrazów z kształtów.
  • Układanie wzorów z kołeczków na tabliczkach.

2 komentarze