Ćwiczenia z klockami Numicon
W związku z dużym zainteresowaniem pomocą edukacyjną jaką są Klocki Numicon i ogromną ilością próśb o wskazanie konkretnych zabaw i ćwiczeń z ich wykorzystaniem, przedstawiam kolejny tekst dotyczący Klocków Numicon opracowany przez Panią Dorotę Szwugier – doświadczonego pedagoga i terapeutę
ETAPY PRACY Z KLOCKAMI NUMICON:
- Zapoznanie dzieci z kształtami Numicon, bez używania ich nazw liczbowych.
- Układanie kształtów w kolejności, bez używania nazw cyfr i liczb (należy zaczynać od czterech lub pięciu kształtów, stopniowo zwiększając je do dziesięciu.
- Kolejnym etapem to, przyporządkowanie nazw liczb do poszczególnych klocków Numicon poprzez liczenie otworów w każdym elemencie, uzupełnianie ich kołeczkami i uczenie się rozpoznawania cyfr.
- Po opanowaniu tych umiejętności, dzieci przechodzą do kolejnego etapu, w którym dzieci układają klocki w odpowiedniej kolejności i dopasowują odpowiadające im liczby zapisane graficznie. W tym etapie dzieci łączą umiejętność liczenia i porządkowania.
- Kolejny etap ma za zadanie utrwalić umiejętności i wiadomości zdobyte do tej pory. Ćwiczenia mają na celu pomóc dzieciom pewnie rozpoznawać klocki Numicon, nazywać cyfry, rozpoznawać liczebniki i tworzyć związki pomiędzy liczbami.
Po przejściu kolejnych etapów pracy z klockami Numicon, dzieci mają mocną podstawę do zrozumienia wielkości i kolejności liczb oraz tego, jak liczby odnoszą się do siebie. Mogą zatem zacząć logiczne dodawanie związane z połączeniem dwóch lub więcej kształtów Numicon i nauczyć się stosować terminologię związaną z dodawaniem.
Po opanowaniu umiejętności rozpoznawania i nazywania liczb, dodawania i odejmowania oraz używania podstawowej terminologii matematycznej, dzieci mogą przejść do dalszych działań związanych z mnożeniem, dzieleniem, i innymi działaniami na ułamkach itp.
PRZYKŁADY ZABAW Z KLOCKAMI NUMICON.
- Zapełnianie tablicy klockami Numicon (najpierw dowolnie, wszystkimi kolorami, później utrudniając: dwoma, trzema kolorami itp.)
- Szukanie takiego samego kształtu za pomocą zmysłu dotyku, używając magicznego worka
- Nakładanie kształtów Numicon na kolorowe obrazy – zabawa nakładkami z różnymi obrazkami
- Układanie kształtów Numicon w kolejności, którego celem jest używanie słownictwa określającego wielkość.
- Wskazywanie dużego i małego kształtu (pary klocków – zaczynamy od 1-10, następnie wykorzystujemy różne pary kształtów). Mały, średni, duży – który jest największy, a który najmniejszy?
- Układanie kształtów Numicon w kolejności ze względu na wielkość (początkowo praca z 1-4 kształtami, wzrasta stopniowo do 10)
- Układanie kształtów Numicon od 1 do 10 w kolejności
- zamiana miejscami dwóch klocków, podczas gdy dzieci mają zamknięte oczy
- odnajdywanie zabranego przez nauczyciela klocka – zabawa z luką w ciągu
- Rozpoznawanie wzorów kształtów bez zwracania uwagi na kolory
- zabawa z szarą nakładką
- zabawa ruletką i nakładkami ze wzorami Numicon
- znajdywanie kształtów w worku
- Odtwarzanie i tworzenie układów oraz odtwarzanie regularnych wzorów zbudowanych z kołeczków
- powtarzanie wzorów Numicon za pomocą kołeczków (zaczynamy od 1-4, a następnie zwiększamy trudność)
- powielanie powtarzających się wzorów przy użyciu kołeczków
- Uczenie się wzorów kształtów ( początkowo praca z liczbami 1-4, stopniowe przejście do 10)
- układanie wzorów z kołków i odnajdywanie odpowiadającego im kształtu
- tworzenie wzoru klocka z kołeczków
- Nadawanie nazw liczb kształtom Numicon, liczenie przedmiotów po jednym
- liczenie otworów i wypełnianie ich kołkami
- nadawanie kształtom nazw liczb – jeśli to jest jeden, to czym jest to?
- Nazywanie kształtów Numicon odpowiadającymi im nazwami liczb podczas używania ich w różnych sytuacjach
- losowanie zestawów kształtów (1-5 lub 6-10) i uporządkowanie ich w kolejności liczbowej
- budowanie wieży z różnych kombinacji kształtów Numicon
- Łączenie liczb z kształtami Numicon zgodnie z kolejnością liczb
- Łączenie kształtów, nazw liczb oraz ich zapisu symbolicznego bez liczenia
- numerowanie kształtów
- losowanie liczby ruletką, odnajdywanie karty z liczbą i dopasowywanie jej do kształtu Numicon
- Zabawy w piaskownicy z kształtami Numicon.
- wyszukiwanie, oglądanie, wyczuwanie, obracanie, dotykanie, nazywanie, poznawanie kształtów różnymi zmysłami.
- Kolorowe obrazy.
- dopasowywanie kształtów do podanych wzorów na obrazkach.
- Trzy kształty.
- losowanie trzech kształtów z magicznego woreczka i uporządkowanie ich w kolejności wzrastającej lub malejącej.
- Czarodziejski worek.
- należy włożyć do woreczka kształty Numicon od 1 do 10. Zadaniem gracza jest włożyć rękę do woreczka, wybrać kształt i zapamiętać go. Następnie gracz musi ułożyć z kołeczków taki sam kształt.
- Porządkowanie liczb oraz kształtów. Zabawa w parach.
- należy ułożyć kształty w kolejności od 1 do 10. Jedna osoba zamyka oczy, a druga w tym czasie zamienia miejscami kształty. Prosimy drugą osobę, aby wskazała zmianę oraz dokonała korekty (można również do kształtów dopasować karty z liczbami i zamieniać je wraz z kształtem).
- Układanie wzorów z kołeczków na tabliczkach.
- Tworzenie obrazów i odrysowywanie ich z kształtów Numicon.
- Samodzielne komponowanie obrazów z kształtów.
- Układanie wzorów z kołeczków na tabliczkach.
Super zabawa w matematykę
Bardzo ciekawy blog, rzeczowy i wyważony. Od dzisiaj zaglądam regularnie i subsbskrybuje kanał RSS. Pozdrowienia 🙂