Muzyka spełnia bardzo istotną rolę w życiu człowieka, dlatego powinniśmy zadbać, aby edukacja muzyczna rozpoczęła się już w żłobku oraz była kontynuowana w dalszych etapach edukacji
Każdy człowiek zna słowo muzyka i rozumie jego znaczenie. Jako muzykę rozumiemy różnego rodzaju dźwięki: śpiewane lub grane na instrumentach, które dobrane w odpowiedni sposób tworzą całość. Wprowadzanie elementów muzyki podczas zajęć służy przede wszystkim rozwijaniu zdolności twórczych. Dzięki słuchaniu muzyki rośnie poczucie estetyki dziecka oraz rozwija się jego emocjonalność i poczucie wrażliwości. Dodatkowo muzyka, to doskonała okazja do tego, by nauczyciel pracował nad pamięcią dziecka, odpowiednimi reakcjami na bodźce i dokładnością spostrzegania. Dzięki zajęciom umuzykalniającym dzieci rozwijają słuch, mowę i myślenie oraz mają niepowtarzalną okazję do tego, by poprzez ćwiczenia ortofoniczne i emisyjne oparte na tekście melodii piosenek kształtować prawidłową wymowę i dykcję.
Nie można przemilczeć również ogromnej roli jaką muzyka odgrywa w procesie rozwoju wyobraźni i kreatywności dziecka.
Pamiętajmy zatem, że edukacja muzyczna to bardzo ważny aspekt wychowania, stosowanie instrumentów muzycznych, to z jednej strony forma rozrywki, z drugiej doskonałe narzędzie do rozwijania poczucia rytmu i kształtowania zmysłu słuchu. Umożliwia dziecku naukę tworzenia muzyki oraz pozwala dostrzegać różnice między dźwiękami, zmiany w tempie czy wysokości dźwięków.
Formy muzyczne stosowane przez nauczycieli wychowania przedszkolnego to przede wszystkim:
– zabawy ruchowe z wykorzystaniem muzyki,
– śpiew i słuchanie muzyki oraz
Dla wszechstronnego rozwoju dziecka należy stosować te formy naprzemiennie.
W każdym przedszkolu czy szkole powinien znaleźć się zestaw muzyczny składający się przynajmniej z kilku instrumentów, które doskonale sprawdzą się w przypadku swobodnej zabawy na lekcjach muzyki. Zastosowanie zestawu instrumentów umożliwia rozwijanie wyobraźni muzycznej, pozwalając tym samym na realizację założeń ustawy programowej w obszarze edukacji muzycznej.
Ciekawy i rozbudowany zestaw instrumentów odnajdziecie w Zestawie Małego Muzyka, który oferuje firma Moje Bambino. W komplecie znajdują się podstawowe instrumenty, które intuicyjnie będzie potrafiło użyć każde dziecko. W zestawie takim znajdują się między innymi: kastaniety, marakasy, pałeczka z dzwoneczkami, dzwonki diatoniczne, tamburyn z membraną, pałka akustyczna oraz drewniane pudełko akustyczne.
Jeśli brakuje Wam doświadczenia w prowadzeniu zajęć muzycznych, rozwiązaniem może okazać się podręcznik do rytmiki pt. „Zabawy z rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem w przedszkolu” autorstwa cenionego pedagoga Marioli Stryja, w którym znajdziecie wiele inspiracji do zajęć z dziećmi. Książka zawiera zbiór piosenek i zabaw dla dzieci. W podręczniku odnajdziecie aż 26 zabaw rytmiczno – muzycznych, w których dzieci eksperymentują z rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną. Autorka proponuje zabawy, w których dzieci mają okazję słuchać, odtwarzać i tworzyć muzykę. Śpiewają piosenki, poruszają się przy muzyce i w rytm muzyki, dostrzegają zmiany charakteru muzyki oraz wyrażają ją ruchem.
Tekst opracowany przez
mgr Aleksandrę Pełkę – pedagoga, animatora kultury