Skip to main content

Przykładowe ćwiczenia rozwijające małą motorykę dziecka

 

Dzisiejszy wpis stanowi rozwinięcie tematu poruszanego w ostatnim czasie przez Panią Dorotę Szwugier- doświadczonego pedagoga i terapeutkę, mianowicie tematu Małej Motoryki – terapii ręki. Pani Dorota Szwugier wyjaśniała czemu służy terapia ręki, jakie są jej cele, dla kogo jest przeznaczona i jakie efekty może przynieść. Przypominając, motoryka mała to najprościej mówiąc sprawność dłoni i palców. 

W dzisiejszym wpisie Pani Dorota rozwija temat oraz podaje przykładowe ćwiczenia wpływające na stymulację motoryki małej.

 

ĆWICZENIA STYMULUJĄCE ROZWÓJ MOTORYKI MAŁEJ.

Motoryka mała to przede wszystkim sprawne funkcjonowanie dłoni i palców.

W związku z tym, dzieci nabierają zręczności w takich formach aktywności, jak: lepienie, malowanie, nawlekanie, wydzieranie, wycinanie, zapinanie, zawiązywanie, pisanie itp.

Podstawowymi umiejętnościami rozwijanymi w trakcie doskonalenia motoryki małej są:

– kontrolowane i precyzyjne ruchy rąk i palców

– chwytanie przedmiotów

– świadome manipulowanie przedmiotem

– rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

W przypadku zaburzenia rozwoju motoryki małej konieczne są oddziaływania korekcyjne, które stymulują rozwój i korygują zaburzenia. Od rozwoju motoryki małej zależny jest pomyślny rozwój umiejętności samoobsługi, rysowania, pisania i artykulacji.

 

ĆWICZENIA DŁONI – motoryka mała (przykładowe ćwiczenia).

  • dotykanie dłoni, pocieranie ich „mycie” (wyczuwanie dłoni)
  • zaciskanie i otwieranie dłoni, klaskanie: swobodne, rytmiczne
  • gniecenie gąbki lub piłeczki piankowej
  • wyciskanie wody z nasączonej gąbki
  • zgniatanie z papieru, bibuły itp. „kul” i rzucanie nimi w określonym kierunku
  • chwytanie i przenoszenie przedmiotów całą dłonią
  • wkładanie i wyjmowanie przedmiotów małych, dużych
  • otwieranie i zamykanie różnego rodzaju pudełek
  • czynności samoobsługowe: mycie rąk, mycie zębów, wycieranie, czesanie się, nabieranie jedzenia na łyżkę, widelec
  • zabawy z wodą: wlewanie, przelewanie wody z dłoni, strząsanie wody z palców
  • zabawy z różnymi masami plastycznymi (glina, masa solna, plastelina):
  • zabawy konstrukcyjne

 

ĆWICZENIA PALCÓW – motoryka mała (przykładowe ćwiczenia).

  • przykładanie kolejno palców każdej dłoni: kciuk do kciuka, wskazujący do wskazującego itd. paluszki się witają, kłaniają itp.
  • stukanie palcami w podłogę, ławkę „pada drobny deszczyk”, „jest ulewa”
  • naśladowanie gry na pianinie, flecie, trąbce, nosie
  • przypinanie spinaczy do bielizny na brzeg pudełka kartonowego i nie tylko
  • doskonalenie chwytu pęsetkowego: palec wskazujący i kciuk, np. solenie, skubanie, przewracanie kartek książki, przekładanie kart do gry itp.
  • zabawy paluszkowe „Idzie kominiarz”, „Sroczka kaszkę warzyła”, itp.
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory
  • zabawy z kreatywnymi drucikami
  • lepienie/ugniatanie plasteliny – wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, listków, owoców itp., wypełnianie konturów
  • różnego rodzaju cięcia: przecinanie pasków papieru, sznurka, materiałów, cięcie po linii prostej, wycinanie po liniach falistych, łamanych, wycinanie figur geometrycznych,

 

 

ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE – motoryka mała(przykładowe ćwiczenia).

  • dowolne kreślenie palcem/pędzlem prostych kształtów (dowolnych lub określonych linii prostych, ukośnych, falistych, okrągłych itp.)
  • pogrubianie wzorów/konturów
  • zamalowywanie (kredą, farbą, węglem) dowolnej przestrzeni dużych/małych płaszczyzn
  • rysowanie kredką dowolnych rysunków, na podany temat, według poleceń
  • obrysowywanie szablonów od zewnątrz i od wewnątrz
  • kalkowanie/kopiowanie obrazów, wzorów przez kalkę techniczną, maszynową
  • łączenie liniami wyznaczonych punktów – na tablicy, na kartce łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą w celu uzyskania zaplanowanego konturu np. domku, samochodu, choinki itp.
  • kreskowanie – wypełnianie rozmaitych konturów małymi kreskami stawianymi pionowo, poziomo, ukośnie pamiętając o zachowaniu kierunku prawidłowego kreślenia
  • rysowanie szlaczków w powiększonej liniaturze, a potem w liniaturze odpowiadającej w zeszycie:
  • pogłębianie konturu, czyli wodzenie mazakiem, ołówkiem po śladzie
  • kończenie zaczętego wzoru
  • odwzorowywanie szlaczków według zademonstrowanych wzorów
  • próby odtwarzania demonstrowanych wzorów z pamięci
  • samodzielne rysowanie różnorodnych szlaczków

Dorota Szwugier

  • Pedagog Wieku Dziecięcego – nauczyciel nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego;
  • specjalista Pedagogiki Leczniczej;
  • specjalista Pedagogiki Wspierającej;

 

2 komentarze