Skip to main content

Konkurs „Przestrzeń dostępnej Szkoły”, czyli jak pozyskać dodatkowe środki dla placówki

 

Wszystkie organy prowadzące szkoły podstawowe zachęcam do składania wniosków – ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów to aż 100 000 000 PLN.

 

Celem konkursu jest: Eliminowanie barier w zakresie szeroko rozumianej dostępności szkół, stworzenie możliwości dostępu do form i narzędzi nauczania zgodnych z potrzebami uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dostęp do specjalistycznej wiedzy, kompetencji i umiejętności nauczycieli podnoszących kwalifikacje w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. To również dostępność do szkoły w aspekcie transportowym, architektonicznym, dostosowania przestrzeni szkolnej dla osób z niepełnosprawnościami oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dostępność dotyczyć będzie nie tylko rozwiązań wspierających ucznia, ale i niepełnosprawnego rodzica i nauczyciela.

W ramach projektu przewidywane jest zastosowanie nowatorskich rozwiązań produktowych np. zastosowanie dostępnych mebli umożliwiających elastyczną organizację przestrzeni dla różnych typów aktywności edukacyjnej i eksperymentalnej oraz wspierających rozwój integracji sensorycznej. Innowacyjne meble będą wsparciem w takiej aranżacji przestrzeni do uczenia się, która w największym stopniu odpowiadać będzie na potrzeby dzieci nie tylko z niepełnosprawnością ruchową, ale także intelektualną, czy zaburzeń np. ze 22 spektrum autyzmu.

 

A teraz najważniejsze! Termin składania wniosków rozpoczął się 13 listopada, natomiast zakończy się 17 stycznia 2019 roku.

Lista wydatków kwalifikowanych w ramach konkursu:

1) działania podnoszące świadomość oraz inwestycje w wiedzę, kompetencje i umiejętności nauczycieli i specjalistów w zakresie potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2) działania poprawiające współpracę szkoły z rodzicami uczniów dzieci z niepełnosprawnościami lub specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3) zaangażowanie kadry wspierającej uczniów o specjalnych potrzebach (np. asystent osobisty) oraz nauczycieli (specjaliści z zewnątrz)

4) eliminowanie barier architektonicznych w budynkach szkół, zgodnie ze standardami dostępności oraz koncepcją uniwersalnego projektowania

5) zakup specjalistycznego wyposażenia, które będzie spełniało standardy dostępności, w tym między innymi wyposażenia meblowego

6) zakup lub wypożyczenie specjalistycznego sprzętu wspomagającego np. urządzeń i programów komputerowych do odczytu tekstu, pętli indukcyjnych

7) lepsze oznaczanie pomieszczeń, ciągów komunikacyjnych, schodów, materiałów dydaktycznych, miejsc zabawy, sportu itp.

 

Szczegółowe informacje oraz regulamin odnajdziecie tu:

https://www.power.gov.pl/nabory/1-197/

 

Wszystko co niezbędne do zorganizowania „przestrzeni przyjaznej szkoły” odnajdziecie na stronie Moje Bambino 

 

 

 

Opr. Aleksandra Pełka: pedagog, animator kultury, kulturoznawca