Wiele z osób, które na co dzień mają kontakt z dziećmi zastanawia się czy „chwalenie” najmłodszych jest czynnością wskazaną czy może jednak powinno się go unikać?
Jest to kwestia budząca wiele wątpliwości i sprzecznych opinii. Dlatego też udostępniam opinię Pani Agnieszki Wrzesiak – psychologa klinicznego, który w codziennej pracy zajmuje się diagnozą i terapią dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi, nadpobudliwością psychoruchową oraz z zaburzeniami rozwojowymi. Pani Agnieszka nie tylko wyraża swoją opinię, ale przekazuje wskazówki w jaki sposób powinniśmy chwalić, by zastosowanie pochwał w codziennej pracy z dzieckiem przynosiło korzystne efekty.
CHWALENIE
Chwalenie, czyli dostrzeganie pożądanych zachowań dziecka i mówienie mu o tym, jakie zachowania na się podobały, stanowi jedną z technik oddziaływań behawioralno –poznawczych. Zgodnie z założeniami – wzmacnianie zachowań pożądanych prowadzi do ich częstszego pojawiania się. Zapewnienie dziecku dużej ilość wzmocnień poprawia motywacje do nauki, zwiększa poczucie własnej wartości i daje poczucie sprawstwa.
Chwalenie jest metodą skuteczną, prostą, nie wymagającą współpracy ze strony dziecka, ale by przynosiło efekty – dorosły musi posiadać zdolność obserwowania ucznia i pamiętać o kilku zasadach.
„Dobra” pochwała powinna być:
- autentyczna, możliwa do uzasadnienia, musi dotyczyć konkretnych zachowań
- natychmiastowa, występująca bezpośrednio lub w niewielkim odstępie czasowym od właściwego zachowania
- stosowana systematycznie, z odpowiednią częstotliwością (stosujemy więcej wzmocnień pozytywnych niż negatywnych lub przestrzegamy zasady: za każde negatywne zwrócenie uwagi jedna pochwała)
- opisowa, zawierająca informacje o zachowaniu, które nam się podobało
- pozbawiona krytyki, negatywnych komunikatów
- dawana nawet za drobne osiągnięcia, również w sytuacji, gdy sukcesy ucznia są mniejsze od innych dzieci
- docenieniem nie tylko efektu, ale i wysiłku dziecka włożonego w pracę (jeśli nie możemy pochwalić dziecka za idealne zachowanie, to wzmacniajmy jego częściową poprawę, małe pozytywne zmiany; w wyjątkowych sytuacjach możemy nawet pochwalić zachowanie nie w pełni dobre, jeśli zastąpiło ono zachowanie bardziej niepożądane)
- urozmaicona (możemy stosować pochwały werbalne bezpośrednio do dziecka lub do osoby trzeciej, pochwały społeczne (uśmiechnięcie, okazanie uwagi)
Konstruując pochwałę opisujemy zachowania pozytywne, nazywamy je i wyrażamy swoje emocje – „w dwa dni zapamiętałeś bardzo dużo słówek, to się nazywa super pamięć, zaimponowałeś mi, możesz być z siebie dumny”.
Stosując chwalenie jako metodę wypracowywania konkretnych zachowań ucznia pokonujemy kilka etapów:
- Początkowo ustalamy cel pochwały (nad jaką umiejętnością dziecka pracujemy) i chwalimy za zachowanie pożądane, ale jeszcze przypadkowe (nawet jeśli jest ono nieidealne) – „pamiętałeś o ułożeniu książek na ławce, cieszę się”
- Następnie obserwujemy dziecko i chwalimy za każde zachowanie pożądane, nad którym pracujemy (opisując je) – „masz porządek na ławce, super”
- Kiedy dziecko zaczyna opanowywać daną umiejętność, (podnosimy wymagania i chwalimy za lepsze wykonanie zadania) – „ostatnio starasz się mieć porządek na ławce, ale dziś udało Ci się to wyjątkowo, jestem pod wrażeniem”
- Stopniowo zmniejszanie częstotliwości chwalenia za dane zachowanie, chwalimy mniej systematycznie, co któryś raz – „nie mówię Ci codziennie, że masz porządek na ławce, bo już świetnie sobie radzisz, ale doceniam, że ciągle się starasz i pamiętasz o naszej umowie”
Fantastyczny tekst Brawo! szczególnie spodobała mi się szata graficzna twojego bloga 🙂 zapraszam do siebie…
Ślicznie dziękuję 🙂