Spis treści
- Krok 1: Zacznij od celu, nie od technologii. Pomocnicze działania
- Krok 2: Wybierz jedno narzędzie i zaprzyjaźnij się z nim. Przykład narzędzia: Knowla Box z Edukacyjnym Wszechświatem
- Krok 3: Dodaj technologiczny element do lekcji – nawet symboliczny. Przykłady zastosowania rozwiązań Knowla na lekcjach
- Podsumowanie: mniej stresu, więcej sensu
- Szukasz rozwiązania, które naprawdę ułatwia prowadzenie nowoczesnych lekcji?
Interaktywna lekcja wcale nie musi być skomplikowana. Nie trzeba mieć zaawansowanych umiejętności dotyczących danej technologii, by wprowadzić ją na zajęcia. Wystarczy wykorzystać odrobinę własnego doświadczenia oraz znanych już sobie metod pracy, by stworzyć zajęcia w nowoczesnej formule.
Na sam początek zacznij od podanych poniżej 3 kroków i stwórz lekcję, która zachwyci ciebie i uczniów.
Krok 1: Zacznij od celu, nie od technologii
Planując każde zajęcia, powinno się zacząć od sformułowania ich celu, tematu i zakresu. Zacznij więc od tego, czego dana lekcja ma dotyczyć i co chcesz przekazać uczniom. Które punkty podstawy programowej chcesz zrealizować? Jakie informacje chcesz im przekazać?
Na tym etapie nie skupiaj się mocno na narzędziach, technologii czy aplikacjach. Te będziemy dodawać w następnym kroku. Skoncentruj się na tym, jaką wiedzę czy doświadczenia ma zdobyć twój uczeń w ciągu 45 minut.
NIE zaczynaj od: „Mam fajną aplikację. Jakoś ją dopasuje do lekcji”.
Zacznij od:
“Chcę, żeby uczniowie zrozumieli mechanizm dnia i nocy. Może animacja im w tym pomoże?”
Pomocnicze działania:
- Przygotuj sobie materiały, które wspomogą twoje zajęcia i staną się twoją podporą.
- Jeśli w trakcie zajęć chcesz zrealizować kilka celi, to które z nich są ważniejsze i niepomijalne, a z których z nich możesz zrezygnować.
- Zastanów się, ile realistycznie jesteś w stanie przekazać uczniom w danej jednostce czasu.
- Przemyśl, które z informacji, uczeń ma koniecznie zapamiętać. To właśnie je możesz kilkakrotnie powtarzać czy utrwalać narzędziami technologicznymi.
- Opracuj plan zajęć.
Krok 2: Wybierz jedno narzędzie i zaprzyjaźnij się z nim
Nie musisz być ekspertem od wszystkiego i znać każdej nowinki technologicznej. Wszystko można zrobić powoli i z głową.
Na sam początek wybierz jedno narzędzie: urządzenie/aplikację, które będzie pasowało do twojego stylu pracy. Każdy nauczyciel posiada pewien naturalny sposób prowadzenia zajęć i nie musi go zmieniać na siłę, żeby wprowadzić jakąś technologię. Zacznij od przeglądu tego, co już wykorzystujesz na zajęciach. Może któreś z nich można przekształcić na formę multimedialną, gamifikacyjną lub już posiada swój aplikacyjny odpowiednik. Przyjrzyj się również temu, jakie technologie, rozrywki czy aplikacje są dla ciebie komfortowe, a przede wszystkim dostarczają ci radości. Jeśli ty się będziesz dobrze bawił, uczniowie to wyczują i dużo chętniej się włączą do działania.
Dodatkowo to właśnie wykorzystanie technologii może stać się twoją innowacją pedagogiczną.
Może preferujesz pewien typ zadań/kart pracy? Uwielbiasz, jak uczniowie pracują w grupach lub wręcz przeciwnie dużo bardziej doceniasz pracę jednostkową lub wykładową? Lubisz statyczną formę zajęć, a może chciałbyś wprowadzić więcej ruchu? Masz zajawkę na filmiki edukacyjne i umiesz znaleźć perełki na YouTube? Potrafisz dopasować temat do elementów popkulturowych? Jesteś ekspertem od tworzenia quizów? A to dopiero początek pytań, które możesz sobie zadać.
Mała podpowiedź: Pomyśl o takich rozwiązaniach technologicznych, które są interaktywne dla użytkownika. Pozwolą mu coś kliknąć, uruchomić, przesunąć, odpowiedzieć, sprawdzić, wybrać, a narzędzie zareaguje. Dzięki temu uczeń zaangażuje się w zajęcia, a nie stanie się biernym odbiorcą treści.
Wybierz narzędzie i dowiedz się, jak działa. Opanuj jego funkcje i możliwości. Możesz to zrobić samodzielnie lub przez różnorodne kursy. Dzięki temu pewniej staniesz przed uczniami. Unikaj jednak dążenia do perfekcjonizmu, bo być może nigdy nie wyjdziesz ze swojej strefy komfortu. Nawet w przypadku problemów i pomyłek, twoje chęci będą docenione, a ty wyciągniesz wnioski na przyszłe zajęcia, które będą się zbliżać do tych twoich wymarzonych.
Kiedy opanujesz i przetestujesz na zajęciach (Krok 3) już jedno narzędzie, możesz sięgnąć po kolejne, jeśli takowe pojawiło się na twoim horyzoncie.
Przykład narzędzia: Knowla Box z Edukacyjnym Wszechświatem
Knowla Box to multimedialne urządzenie, które daje wiele możliwości projekcyjnych i interaktywnych. Wyposażone jest w komputer oraz wysokiej klasy projektor Epson, który pozwala wyświetlać obraz na dowolnej ścianie lub podłodze. Światło z projektora nie męczy oka i sprawdzi się przy długotrwałym użytkowaniu. Posiada również innowacyjne interakcje obsługiwane za pomocą interaktywnych pisaków czy też rzucanych w obraz piłeczek.
Krok 3: Dodaj technologiczny element do lekcji – nawet symboliczny
Spójrz na plan zajęć, który przygotowałeś w Kroku Pierwszym i zastanów się, czy któryś jego element możesz przekazać za pomocą technologii lub też pewne aplikacje pozwolą uczniom utrwalić dany materiał. To nie musi być nic wielkiego lub zajmować całość lekcji. Wystarczy, że w pasujących momentach dodasz coś, co wzbogaci i zaangażuje twoich uczniów do edukacyjnej przygody. Nie przejmuj się też, gdy nie masz pomysłu na zastosowanie technologii w danej lekcji. Nie wszystkie zajęcia muszą być wypełnione nowinkami.
Masz problem ze wskazaniem, gdzie możesz wpisać technologiczne narzędzie? Przyjrzyj się:
- początkowi zajęć. Rozruszasz uczniów czy złapiesz ich uwagę.
- celowi i ważnym informacjom, które chcesz by uczniowie zapamiętali. Może warto pokazać coś, co dodatkowo ich ciekawi lub przekazywać tę samą informację na różne sposoby, by lepiej zapadła im w pamięć.
- tematowi i temu, w jaki sposób praktyczny lub popkulturowy można go rozwinąć. Odnieś temat do czegoś znajomego uczniom. Pokazuj im to albo pozwól doświadczyć, zamiast tylko o tym opowiadać.
- metodom pracy, które są ci już dobrze znajome, ale mogą być w podobny sposób realizowane przez rozwiązania technologiczne.
- zakończeniu i podsumowaniu zajęć poprzez quiz lub tematyczną i edukacyjną zabawę.
Przykłady zastosowania rozwiązań Knowla na lekcjach
Chcesz wprowadzić angielskie słownictwo zwierząt, więc uczniowie czekają, aż wskazane zwierzę się pojawi na ekranie (Planeta Hello, Identify the animal).
Chcesz pokazać uczniom zjawisko dnia i nocy, więc pozwalasz im oglądać skąpaną w Słońcu Ziemię (Planeta Smart, Planetarium).
Chcesz trenować z dziećmi dodawanie, więc na praktycznym przykładzie wagi sprawdzasz, jak sobie radzą (Planeta Sigma, Ile to waży?).

Znasz karty pracy z ustawianiem sylab wyrazów, więc robisz to również interaktywnie (Planeta Dż, Połącz dwie/trzy sylaby).
Szukasz sposobu, by uczniowie chętniej na zakończenie lekcji ćwiczyli motorykę małą i zapis liter, więc robisz to za pomocą interaktywnych pisaków (Planeta M, Rysuj litery po śladzie).
Podsumowanie: mniej stresu, więcej sensu
Interaktywna lekcja nie musi być widowiskiem. Nie musi też oznaczać godzin przygotowań i nauki obsługi technologii. Wystarczy zacząć od jasnego celu, który pokaże, czego chcesz nauczyć. Opanowania jednego narzędzia technologicznego oraz wykorzystania go, chociażby symbolicznie w czasie zajęć. A potem możesz już obserwować zaangażowanie i dobrą edukacyjną zabawę uczniów oraz własną.
Szukasz rozwiązania, które naprawdę ułatwia prowadzenie nowoczesnych lekcji?
Poznaj rozwiązania Knowla oraz cały Edukacyjny Wszechświat.
Knowla to innowacja pedagogiczna, która wspiera rozwój dzieci i pracę nauczycieli. Zaprojektowana, by sprostać realnym potrzebom współczesnej edukacji dla dzieci w wieku 3–10 lat. Rozwija kompetencje XXI wieku i wspiera nauczycieli, którzy chcą uczyć nowocześnie, ale bez stresu oraz z myślą o uczniach, by angażować ich do edukacyjnej zabawy.
Sprawdź, jak działa: www.knowla.eu
Lub sprawdź ofertę u dystrybutora Moje Bambino.
Opracowała:
Urszula Skorodziłło
Kognitywistka, naukowczyni, badaczka, wykładowczyni