Zaburzenia przetwarzania słuchowego [APD] u dzieci – podstawowe informacje
Zaburzenie przetwarzania słuchowego(Auditory Processing Disorder – APD) są złożonym problemem. Diagnozą i terapią APD zajmuje się audiolog i logopeda, a jeśli to konieczne również psycholog.
Mechanizm przetwarzania informacji słuchowej to sposób w jaki mózg rozpoznaje i interpretuje dźwięki. Bodziec dźwiękowy może być jednak zniekształcony lub nie w pełni wykorzystany przez ośrodki korowe , co powoduje zaburzenie otrzymanej informacji słuchowej. Dzieci z ADP dobrze rozpoznają natężenie dźwięku, ich słuch fizjologiczny jest prawidłowy. Ale mimo to mogą mieć trudności z :
- odróżnianie dźwięków o podobnych częstotliwościach (np. ś-sz),
- wszelkich aspektów „obróbki” czasowej sygnału, takich jak:
- odróżnianie dźwięków o podobnej długości,
- percepcja kolejności dźwięków (k -o-t, k-t-o),
- maskowanie (gdy dźwięki np. mowy „nachodzą na siebie”, zlewają się),
- integracja czasowa (składanie sygnałów np. głosek lub sylab w całość, jaką jest wyraz).
Osoby, u których występują zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą mieć problemy z:
- rozumieniem mowy w hałasie (np. w klasie szkolnej, na ulicy),
- rozumieniem mowy zniekształconej (pogłos w pomieszczeniu, mało wyrazista artykulacja rozmówcy),
- rozumieniem dłuższych wypowiedzi, pytań, instrukcji,
- uczeniem się w oparciu o słuch,
- nauką języka obcego,
- zapamiętywaniem informacji podawanych drogą słuchową,
- robieniem notatek ze słuchu,
- utrzymaniem uwagi na zadaniu,
- kierowaniem, utrzymywaniem oraz podzielnością uwagi słuchowej, zwłaszcza, jeśli w tle słychać inne dźwięki.
Ponad to dzieci te:
- mają opóźnione reakcję na bodziec słuchowy/werbalny (nawet do kilku sekund) związane z powolnym przetwarzaniem usłyszanego sygnału,
- często proszą o powtórzenie wypowiedzi,
- z powodu wkładania dużego wysiłku w koncentrację na bodźcach słuchowych szybko się męczą.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą wpłynąć na:
- rozwój mowy,
- kompetencje komunikacyjne,
- opanowanie umiejętności czytania i pisania,
- funkcjonowanie emocjonalno – społeczne.
Opr. Marzena Walkowiak
A jeśli masz ochotę pracować wraz z dziećmi w warunkach domowych, lub jesteś terapeutą, który poszukuje ciekawych narzędzi do wykorzystania w pracy, zachęcam do zapoznania się z pomocą edukacyjną „Słuchaj z Bambikiem”.
Jest to program terapeutyczny zawierający zestaw ćwiczeń rozwijających uwagę i pamięć słuchową oraz umiejętność identyfikowania i różnicowania dźwięków. Stosując „Słuchaj z Bambikiem” dziecko rozwija zdolności, które warunkują prawidłową naukę czytania i pisania, kształtowanie się prawidłowej wymowy, sprawności językowych a w późniejszym czasie na opanowanie funkcji fonologicznych.
Pomoc została zaprojektowana w ten sposób, by terapeuta mógł ją wykorzystywać w pracy zarówno z najmłodszymi dziećmi, jak i ze starszymi, wraz z rozwojem ich umiejętności na zasadzie stopniowania trudności. Program przybiera ciekawą formę graficzną i jest bardzo dobrze przyswajalny przez najmłodsze dzieci.
Zebrane w nim ćwiczenia stanowią doskonałe narzędzie do stymulacji wyższych funkcji słuchowych w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, z afazją dziecięcą, dysleksją, z zaburzeniami słuchu, autyzmem, a przede wszystkim z zaburzeniami przetwarzania słuchowego [APD].
Kolejną propozycją sprawdzonej pomocy dydaktycznej przeznaczonej do ćwiczeń percepcji słuchowej jest „Słyszę, widzę i wymawiam. Ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej”. Jest to pomoc, która została stworzona z myślą o zastosowaniu przez dzieci: z zaburzeniami artykulacji w zakresie ćwiczonych głosek, obniżoną sprawnością motoryczną narządów artykulacyjnych, trudnościami w czytaniu i pisaniu. Jest to narządzie, które z powodzeniem można stosować również ćwicząc z dziećmi z afazją, niedosłuchem czy autyzmem.
Słyszę, widzę i wymawiam. Ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej, to pomoc dydaktyczna skierowana dla dzieci w wieku od 4 lat, przeznaczona do ćwiczeń kinestezji artykulacyjnej w zakresie głosek środkowojęzykowych (ś/si; ź, zi; ć, ci; dź/dzi) przedniojęzykowo-zębowych (s, z, c, dz) i przedniojęzykowo-dziąsłowych (sz, ż/rz,cz, dż) u osób, które prawidłowo wymawiają każdą z tych głosek w izolacji, sylabach, wyrazach, lecz mają problem z ich identyfikowaniem słuchowym, różnicowaniem w mowie, a także z przyporządkowaniem określonym dźwiękom odpowiednich liter.
Odpowiednio ukształtowana kinestezja artykulacyjna ma ogromny wpływ na wiele późniejszych zdolności dziecka, przede wszystkim na opanowanie przez dziecko umiejętności czytania.
Pomoc edukacyjna została opracowana w ten sposób, że danej grupie głosek został przyporządkowany symbol i kolor ułatwiający dziecku zapamiętanie układu narządów artykulacyjnych odpowiadający tymże głoskom oraz dodatkowo symbol dźwięczności /bezdźwięczności istotny dla dzieci, które mogą mieć problem z różnicowaniem głosek dźwięcznych/bezdźwięcznych.
Witam,jestem zainteresowana tematem niestety wstawione linki nie działają 🙁