Skip to main content

Żyjemy w czasach dynamicznych zmian, gdzie technologia przenika niemal każdy aspekt naszego życia. Już najmłodsi mają kontakt z urządzeniami cyfrowymi, a ich przyszłość będzie nierozerwalnie związana z robotyką i sztuczną inteligencją. Wiemy, że kluczem do sukcesu przyszłych pokoleń jest wczesne rozwijanie kompetencji, które pozwolą im odnaleźć się w tym nowym świecie. Wiemy też, ze dzieci uwielbiają zabawę na świeżym powietrzu w każdą pogodę. Kiedy pogoda bywa kapryśna, a energia przedszkolaków nie zna granic, Robot terenowy pokazuje, na co naprawdę go stać. Ten wyjątkowy robot został stworzony z myślą o pracy w każdych warunkach — niezależnie od tego, czy świeci słońce, deszcz siąpi, czy wiatr tańczy między gałęziami drzew. Robot terenowy w przedszkolu to narzędzie, które nie tylko bawi, ale przede wszystkim uczy, inspiruje do odkrywania i rozwija kluczowe umiejętności już od najmłodszych lat. To pierwszy programowalny robot, stworzony – jak sama nazwa wskazuje – specjalnie do zadań… terenowych!

Sir Ken Robinson, brytyjski pedagog, powiedział kiedyś: Nie wyrastamy z kreatywności, raczej jesteśmy z niej edukowani. Naszym zadaniem jest odwrócenie tego trendu i wychowanie pokolenia tzw. lifelong learners, otwartych na zmiany i gotowych na wyzwania jutra.

Większość tradycyjnych aktywności przedszkolnych – od zajęć rytmiczno-ruchowych, przez zabawy badawcze, aż po wczesną edukację matematyczną i przyrodniczą – można z powodzeniem przenieść w przestrzeń plenerową. W ostatnich latach coraz większe uznanie zdobywają także zajęcia wykorzystujące nowoczesne technologie, w tym edukacyjne roboty programowalne, które świetnie sprawdzają się w warunkach terenowych, umożliwiając dzieciom nabywanie kompetencji cyfrowych oraz rozwijanie logicznego myślenia w naturalnym, mniej stresogennym środowisku.

Pedagogika zabawy, edukacja outdoorowa oraz koncepcje edukacji ekologicznej wskazują jednoznacznie na konieczność integrowania procesu dydaktycznego z naturalnym otoczeniem dziecka. Przedszkola, które podejmują decyzję o realizowaniu jak największej liczby zajęć w plenerze, nie tylko wspierają rozwój kompetencji XXI wieku, ale także wychodzą naprzeciw biologicznym i psychologicznym potrzebom dzieci w wieku przedszkolnym.

Aktywne wykorzystywanie przestrzeni zewnętrznej do realizacji programu wychowania przedszkolnego, w tym także zajęć z użyciem technologii edukacyjnych, powinno stać się standardem w nowoczesnej praktyce pedagogicznej.

dziecko naciska przyciski na robocie terenowym tts

Czym właściwie jest Robot terenowy? To wytrzymały, programowalny robot podłogowy, zaprojektowany z myślą o zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym użytkowaniu. Nie straszne mu dywany, trawa, piasek czy nawet śnieg – Robot terenowy uwielbia brudzić swoje kółka!

Jego solidna, odporna na warunki atmosferyczne obudowa oraz wbudowane czujniki odległości sprawiają, że jest idealnym towarzyszem każdej przedszkolnej eskapady. Ale to nie wszystko! Robot terenowy w przedszkolu oferuje programowanie za pomocą intuicyjnych przycisków na obudowie, co jest doskonałym wprowadzeniem do świata algorytmów dla najmłodszych. Dodatkowo, dzięki funkcjonalności Bluetooth, można nim sterować bezprzewodowo za pomocą tabletu lub aplikacji mobilnej dostępnej na systemy iOS i Android.

  • Wytrzymałość i odporność na warunki zewnętrzne: Zabawa na świeżym powietrzu bez ograniczeń!
  • Proste programowanie przyciskami: Idealne dla najmłodszych, rozwija myślenie sekwencyjne.
  • Sterowanie aplikacją mobilną: Dodatkowe możliwości programowania i interakcji dla starszych przedszkolaków.
  • Wbudowane czujniki odległości: Możliwość eksploracji i unikania przeszkód.
  • Pamięć do 256 kroków: Pozwala na tworzenie złożonych sekwencji ruchów.
  • Trzy ustawienia prędkości: Dostosowanie tempa ruchu robota do zadania.
  • Możliwość programowania skrętów o 45 stopni: Wprowadzenie do pojęć kątów.
  • Odtwarzanie nagranej wiadomości: Personalizacja interakcji z robotem.
  • Wbudowany schowek: Możliwość transportowania drobnych przedmiotów.
instrukcja obsługi i funkcje robota terenowego tts

Wyobraź sobie, jak wiele fascynujących lekcji można zrealizować z pomocą tego wszechstronnego robota! Robot terenowy w przedszkolu to nie tylko narzędzie do nauki programowania, ale przede wszystkim platforma do integracji różnych obszarów edukacji przedszkolnej.

MATEMATYKA 

  • Rysowanie kształtów i ścieżek. Użyj Robota terenowego w przedszkolu do rysowania kwadratów, prostokątów i innych figur geometrycznych na dużej kartce lub macie. Przedszkolaki mogą planować sekwencje ruchów (liczba kroków do przodu, skręty), aby robot narysował dany kształt. Przykład. Zadaniem dzieci jest zaprogramowanie robota tak, aby narysował ścieżkę do skarbu (narysowanego punktu na macie).
  • Mierzenie odległości. Wykorzystaj 20-centymetrowy krok robota do mierzenia odległości między przedmiotami w sali lub na placu zabaw. Przykład. Dzieci programują robota, aby przeszedł określoną liczbę kroków, a następnie sprawdzają, czy dotarł do wyznaczonego miejsca.
  • Wprowadzenie do kątów. Programowanie skrętów o 45 stopni pozwala na wizualne zrozumienie pojęcia kąta. Przykład. Zadaniem jest zaprogramowanie robota tak, aby okrążył umieszczony na podłodze przedmiot, wykorzystując odpowiednią liczbę skrętów.

NAUKI PRZYRODNICZE

  • Badanie różnych powierzchni. Sprawdźcie, jak robot porusza się po różnych terenach – dywanie, trawie, piasku. Dzieci mogą obserwować i porównywać prędkość oraz stabilność robota. Przykład. Dzieci tworzą tor przeszkód z różnych materiałów i programują robota, aby go pokonał, a następnie dyskutują o tym, na których powierzchniach robot poruszał się najłatwiej.
  • Wprowadzenie pojęcia siły w fizyce. Wykorzystaj wbudowany schowek do przewożenia lekkich przedmiotów i obserwuj, jak dodatkowy ciężar wpływa na ruch robota. Przykład. Dzieci wkładają do schowka różne przedmioty (np. klocki) i sprawdzają, czy robot nadal porusza się tak samo.

JĘZYK I KOMUNIKACJA

  • Instrukcje kierunkowe. Dzieci uczą się precyzyjnego formułowania instrukcji kierunkowych (do przodu, do tyłu, w lewo, w prawo) podczas programowania robota. Przykład. Jedno dziecko programuje robota, a drugie opisuje jego ruchy.
  • Tworzenie opowieści. Wykorzystaj Robota terenowego jako bohatera opowieści. Dzieci mogą wymyślać przygody robota i programować jego ruchy zgodnie z narracją. Przykład. Robot wyrusza na poszukiwanie zaginionego skarbu. Najpierw idzie prosto, potem skręca w lewo itd.
  • Nauka języków obcych. Stwórzcie makietę miasta lub ulicy przedstawiającej dany kraj. Dzieci mogą programować robota, aby poruszał się po makiecie, podając instrukcje w języku obcym. Przykład. Adelante!, A la izquierda!

MUZYKA

  • Programowanie tańca robota. Dzieci mogą programować sekwencje ruchów robota do ulubionej muzyki. Przykład. Zadaniem jest zaprogramowanie robota tak, aby zatańczył w rytm piosenki.

HISTORIA

  • Odtwarzanie wydarzeń historycznych. Wykorzystaj robota na osi czasu lub makiecie przedstawiającej wydarzenie historyczne. Przykład. Robot jako rzymski rydwan przemierza starożytną drogę.
trzy roboty terenowe tts wykorzystane na lekcji o segregowaniu odpadów

Praca z Robotem terenowym w przedszkolu to nie tylko zabawa i nauka konkretnych treści. To przede wszystkim rozwijanie fundamentalnych umiejętności, które będą niezbędne w XXI wieku.

  • Myślenie komputacyjne. Programowanie robota uczy dekompozycji problemów na mniejsze kroki, tworzenia algorytmów (sekwencji instrukcji), debugowania (wyszukiwania i naprawiania błędów) oraz abstrakcji (uogólniania i wyciągania wniosków).
  • Rozwiązywanie problemów. Dzieci stają przed wyzwaniami, jak zaprogramować robota, aby wykonał określone zadanie. Muszą eksperymentować, testować i modyfikować swoje rozwiązania.
  • Kreatywność i innowacyjność. Robot terenowy inspiruje do tworzenia własnych scenariuszy zabaw i zadań, wykorzystując jego możliwości w niekonwencjonalny sposób.
  • Współpraca i komunikacja. Praca z robotem często odbywa się w grupach, co rozwija umiejętności pracy zespołowej, dzielenia się pomysłami i negocjacji.
  • Odporność i wytrwałość. Nie zawsze program zadziała za pierwszym razem. Dzieci uczą się nie poddawać się, analizować błędy i próbować ponownie.
chłopiec o blond włosach naciska przycisk na robocie terenowym tts

Wprowadzenie Robota terenowego do przedszkola nie musi być trudne! Oto kilka praktycznych wskazówek:

  • Zacznijcie od prostych zadań. Na początek wystarczą proste sekwencje ruchów. Stopniowo zwiększajcie poziom trudności.
  • Wykorzystajcie maty edukacyjne. Maty z różnymi wzorami i polami ułatwiają planowanie tras i tworzenie scenariuszy zabaw. Można wykorzystać również maty od innych robotów TTS, takich jak Bee-Bot.
  • Integrujcie robota z istniejącym programem nauczania. Szukajcie naturalnych powiązań między zadaniami z robotem a realizowanymi tematami.
  • Zachęcajcie do eksperymentowania. Pozwólcie dzieciom na swobodne testowanie możliwości robota i odkrywanie nowych rozwiązań.
  • Twórzcie zadania otwarte. Zamiast podawać gotowe instrukcje, zadawajcie pytania, które skłonią dzieci do samodzielnego myślenia i planowania.
  • Wykorzystajcie aplikację mobilną. Dla starszych przedszkolaków aplikacja oferuje dodatkowe możliwości programowania i interakcji.
  • Nie bójcie się błędów. Pamiętajcie, że błędy są naturalną częścią procesu uczenia się.

Robot terenowy w przedszkolu to więcej niż tylko zabawka. To wszechstronne narzędzie edukacyjne, które w rękach kreatywnego nauczyciela może zdziałać cuda. Wprowadzając tego wytrzymałego robota do przedszkola, otwieracie drzwi do fascynującego świata technologii, rozwijacie kluczowe umiejętności przyszłości i sprawiacie, że nauka staje się niezapomnianą przygodą.

Gotowi na zajęcia na dworze? Jeśli szukacie pomocnika, który zachęci dzieci do podjęcia pierwszych prób z nauką programowania na świeżym powietrzu, Robot terenowy czeka na Was tutaj. 

Tutaj znajdziecie także bezpłatne karty pracy z Robotem terenowym w 2 opcjach do wyboru.

Karta pracy nr 1

Karta pracy nr 2

Skip to content