Skip to main content

Z wielu źródeł słyszy się, że należy czytać dzieciom i to już od najmłodszych lat, a nawet już w ciąży. Dlaczego?

 

Dzieci, których rodzice czytają są inteligentniejsze, sprawniej mówią a przede wszystkim wyrastają na wzorowych czytelników.

 

DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM?

„Nikt nie rodzi się czytelnikiem – czytelnikiem się zostaje”. Trzeba dużo pracy, zaangażowania dorosłych, dziecka i wychowania, aby stało się „czytelnikiem”. Motywowanie jest bardzo ważnym czynnikiem w tej kwestii.

Najlepszym sposobem jest czytanie dzieciom książek już od „najmłodszych lat”. Jest to prosta czynność, którą możemy podarować dzieciom w różnych sytuacjach i miejscach. Czytanie pobudza motywację do sięgania po książkę, stymuluje rozwój dziecka, rozbudza wyobraźnię.

Co dzieje się, gdy czytamy dzieciom?

  • tworzymy więź emocjonalną
  • poświęcamy swój cenny czas i dajemy poczucie, jak są dla nas ważne
  • zapewniamy poczucie bezpieczeństwa
  • uczymy słuchania
  • zaspokajamy ciekawość otaczającej rzeczywistości, świata
  • rozbudzamy wyobraźnię i twórczość
  • poszerzamy zasób słownictwa
  • ćwiczymy koncentrację uwagi i pamięć
  • pomagamy zrozumieć morały bajek i baśni
  • stajemy się wzorem do naśladowania, że czytanie to przyjemność i cenna umiejętność rozwijająca nasz umysł

 

Należy tutaj zaznaczyć, że nie bez znaczenia jest to co czytamy dzieciom. Nie chodzi tylko o czytanie dla samego faktu czytania.

Jeśli miałabym polecić jakąś książkę mógłby to być na przykład cykl książek o Basi. Basia to nowoczesna, zabawna i mądra przyjaciółka dziecka. Zawarte w książce treści oraz sposób ich przekazu sprawia, że książka rozwija wiedzę dziecka, ułatwia zrozumienie otaczającego świata oraz przedstawia sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Książka jest dla dzieci atrakcyjna, a jej treści łatwo się przyswajają, ponieważ świat Basi jest im bliski, zrozumiały, a do tego opisany współczesnym językiem.

Wykorzystaj również nieocenione możliwości poprawy znajomości ortografii i interpunkcji dzięki specjalne przeznaczonych do tego celu książek. Książka, z której warto skorzystać to pozycja B. Dyl pt. „Jak przez wiersze ortografia szybko nam do głowy trafiła” Książka składa się z zestawu  wesołych wierszyków, które ułatwiają dzieciom utrwalenie zasad ortograficznych. Wiersze posiadają formę rymowanych form utworów, dzięki czemu dzieci łatwiej je zapamiętują.  Jednocześnie zawarta w książce treść wyjaśnia jak, kiedy i dlaczego stosować zasady prawidłowej pisowni z trudnościami ortograficznymi, rz / ż, ch / h, ó / u.

 

Tekst opracowany przez Panią Dorotę Szwugier