Kodowanie i programowanie w przedszkolu i szkole, czy warto? Jakie korzyści może przynieść dzieciom edukacja w zakresie kodowania i programowania?
Ostatnio poruszałam temat kodowania i programowania, a dziś chciałabym rozwinąć odrobinę ten temat. Podam kilka dodatkowych powodów, dla których warto zwrócić uwagę na wprowadzenie tego przedmiotu do przedszkoli czy szkół podstawowych.
A więc dla przypomnienia zacznę od tego, co najważniejsze, czyli konieczność: pójścia z duchem czasu oraz dostosowania się do zmieniającego świata i występujących na każdym roku nowych technologii!
Poza tym, za sprawą nauki kodowania i programowania, dziecko w przystępny sposób uczy się logicznego myślenia i w praktyce łączy ze sobą wiedzę ściśle matematyczną z wiedzą humanistyczną. Stworzenie nawet jednego z najprostszych programów wymaga dokładnego przeanalizowania wielu czynników z różnych obszarów nauki.
Po drugie, maluch musi nauczyć się pracy w grupie, tak niezbędnej w codziennym życiu. Chyba sami wiecie, że wbrew pozorom praca w grupie, to dla dzieci nie lada wyzwanie. Kodowanie składa się z kilku etapów i tylko wspólne konsultacje z innymi dziećmi mogą doprowadzić do osiągnięcia sukcesu. Po trzecie, nauka kodowania dla dzieci uczy je bieżącego rozwiązywania problemów. Jeśli jakaś kwestia nie zostanie wyjaśniona, to problem nie zniknie, a co za tym idzie nie będzie można przejść do następnego poziomu.
Chyba więc sami widzicie – programowanie niesie za sobą pełen pakiet korzyści (i nie budzi to według mnie żadnych wątpliwości). Coraz więcej pedagogów zaczyna doceniać tą dziedzinę i dokształca się w tym kierunku.
Przy okazji dodam jeszcze kilka słów w temacie bazy dydaktycznej dla uczniów i nauczycieli, bo to również jest niezwykle ważne.
Jeśli chodzi o bazę dydaktyczną, to oczywiście podstawę stanowią tutaj pomoce naukowe typu wspomniany we wcześniejszym wpisie Photon czy specjalistyczne programy typu Scratch, ale nie bez znaczenia jest także dobór pozostałego wyposażenia. Kodowanie może odbywać się offline, ale również online, czyli czasem opiera się na korzystaniu z komputerów. Co za tym idzie, placówka szkolna lub przedszkolna powinna być wyposażona w jednostki stacjonarne, nowoczesne monitory, tablety i laptopy. Biorąc pod uwagę fakt, że dzieci najszybciej uczą się poprzez zabawę warto także zwrócić uwagę na nowoczesne pomoce dydaktyczne.
Budując warsztat pracy dla nauczyciela warto także zadbać o jego wygodę. Zamawiając zestawy multimedialne w skład w których wchodzą projektory i tablice interaktywne będziecie mieć spore możliwości edukacyjne i dzięki wielu innowacyjnym rozwiązaniom sprawi, że nauka kodowania i programowania w szkole będzie nie tylko teoretyczna, ale także praktyczna. Takie umiejętności z pewnością przydadzą się w życiu prywatnym i zawodowym. W końcu na każdym kroku otaczamy się nowoczesnymi technologiami.
Bogata i ciekawa w tresc oraz inspiracje strona internetowa. Prowadze zajecia z dziecmi w roznym wieku. Absolutnie zgadzam sie, o potrzebie bazy dydaktycznej, ktorej niestety brakuje w wielu miejscach pracy z dziecmi, lub jest na poziomie rozwoju i ulepszania. Ciesze sie, ze znalazlam na internecie „Moje bambino”.
Pozdrawiam serdecznie,
Beata, legitymowany nauczyciel
miedzy innymi przedmiotu „Media, komunikacja i nauczanie” od szkoly sredniej do przedszkola 🙂 w Sztokholmie.