Czas karnawałowych szaleństw w placówkach edukacyjnych
SPIS TREŚCI:
Karnawał w świecie dziecka.
Karnawał, czyli okres zimowych balów, maskarad i zabaw rozpoczyna dzień święta Trzech Króli, a kończy wtorek poprzedzający Środę Popielcową.
W świecie dziecka karnawał to czas zabawy, okazja do przebierania się i wcielania w wybrane postacie. Jednak karnawałowe szaleństwa stanowią również okazję do rozwoju społecznego, dania upustu kreatywności, poznawania zwyczajów i wzbogacaniu świata dziecięcej wyobraźni. Dawniej karnawał był ściśle związany z tańcami, przebierańcami, tworzeniem kukieł, wędrówkami po domach i śpiewaniem piosenek. Niektóre z karnawałowych tradycji utrzymywane są po dziś dzień, szczególnie przez dzieci i młodzież.
Bal i zabawy karnawałowe.
Bale karnawałowe są szczególnie lubiane i wyczekiwane przez dzieci i młodzież. Jest to fantastyczna okazja do wcielenia się i przebierania za ulubione postacie, które sprzyja nawiązaniu relacji międzyludzkich oraz przygotowuje do pełnienia różnych ról społecznych w przyszłości.
Balom towarzyszą zabawy, przebierańce, tańce, głośna muzyka, atrakcje takie jak malowanie twarzy czy skręcanie balonów, a atmosfera obfituje w radość i wiele śmiechu. Dawniej organizowano również bale maskowe, zwane redutami. Warto wspólnie ozdobić salę, samodzielnie wykonać girlandy, nadmuchać balony, jak również wybrać scenariusze zabaw karnawałowych. Przygotowaliśmy kilka propozycji aktywności, gwarantujących wiele radości, są to m.in.:
Pokaz mody
Wspaniałą atrakcją dla dzieci podczas balu karnawałowego będzie zorganizowanie pokazu mody. Rozrywka tego typu da możliwość zaprezentowania kreacji oraz wielu dodatkowych zabaw. Podczas balu dzieci mogą wspólnie odgadywać, kto jaką postać przedstawia, mogą wspólnie rozmawiać o kolorach, dyskutować o bajkach/ filmach, ulubionych momentach i bohaterach. Zabawie może także towarzyszyć konkurs na najlepsze przebranie. O najlepszej stylizacji niech zadecydują głośne okrzyki publiczności, bądź wybrane jury.
Brakujące krzesło
Znana i lubiana zabawa przedszkolna, z pewnością świetnie sprawdzi się na balu karnawałowym. W wyznaczonym miejscu sali należy ustawić krzesła, wokół których dzieci tańczą do muzyki. Na początku krzeseł jest dokładnie tyle, ile dzieci. Podczas tańca do muzyki nauczyciel zabiera jedno krzesełko, a gdy muzyka cichnie uczestnicy jak najszybciej muszą zająć miejsca siedzące, ten dla kogo braknie krzesełka odchodzi na bok i obserwuje dalszą zabawę kolegów, dopingując ich. Im więcej osób odchodzi na bok tym doping dla ostatniego, najlepszego zawodnika jest największy.
Taniec z kartkami
Dzieci dobierają się w pary taneczne, ich zadaniem jest utrzymanie w trakcie tańca kartki między różnymi częściami ciała (np. między plecami, stykając się czołami, rękoma itp. Taniec może odbywać się zarówno do spokojnej, jak i bardziej skocznej muzyki. Zwycięską parą jest ta, która najdłużej utrzyma kartkę, tak żeby nie upadła na podłogę. Podczas zabawy należy zwrócić dzieciom uwagę, że uczestnikom nie wolno pomagać sobie rękoma, podtrzymywać kartki, łapać w trakcie upadania itp.
Warto w tym miejscu opowiedzieć podopiecznym o przestrzeganiu reguł i trzymaniu się wspólnie ustalonych zasad.
Śpiące królewny i śpiący rycerze
Zabawa polega na wspólnym tańcu dziewczynek i chłopców, podczas którego nagle zostaje wyłączona muzyka. Wówczas zadaniem dziewczynek jest zastygnięcie bez ruchu w pozie księżniczek, a chłopców rozbawienie dziewczynek własnym zachowaniem, tak by te się poruszyły lub zaczęły śmiać. Później następuje zamiana – chłopcy w pewnej chwili przemieniają się w śpiących rycerzy, a dziewczynki nakłaniają ich do ruchu. Warto również zmienić role, niech dziewczynki staną się rycerzami, a chłopcy księżniczkami, zaowocuje to masą śmiechu.
Przedstawienie karnawałowe
Dawniej w okresie karnawału wykonywało się kukły i wystawiano krótkie scenki. Nauczyciel także może przygotować spektakl karnawałowy, np. za pośrednictwem pacynek. Jest to doskonała okazja do rozwijania wyobraźni uczniów. Dzieci cechuje naturalna potrzeba aktywności i ekspresji. Przestawienia są świetną formą wyrażania emocji, rozwijania fantazji i pobudzania wyobraźni. Niech dzieci podzielą się na kilkuosobowe grupy i same przygotują własne przedstawienia, ucząc się tym samym wyrażać swoje myśli i improwizować.
Można także zorganizować wspólny spektakl, np. inscenizację utworu literackiego, opowiadania, wiersza, czy baśni. Taka twórczość teatralna ma wpływ na rozwój spostrzegawczości, pamięci, umiejętności wypowiadania się, zmian tonacji głosu oraz dykcji. Przedstawienie może odbyć się w postaci ról odgrywanych przez małych aktorów, jako teatr cieni, bądź spektakl kukiełkowy. 😊 Starsze grupy wiekowe mają możliwość przygotowania własnoręcznych pacynek, czy kukiełek, rozwijając tym samym zdolności manualne. Uczestnictwo w przedstawieniu jest efektywnym środkiem wychowania wszechstronnego. Zabawy teatralne wzbogacają zdolność myślenia i mowy, uczą współdziałania, planowania oraz organizacji pracy. Przygotowany spektakl może poprzedzać rozpoczęcie balu karnawałowego. Brawa i wiwaty dodatkowo spotęgują radość i zadowolenie z włożonej pracy do osiągnięcia wyznaczonego celu.
Pomysły na prace plastyczne
Czas karnawału obfituje także w różnorodność aktywności artystycznej. Jest to wyśmienita okazja do rozwijania zdolności manualnych, np. poprzez samodzielne wykonanie masek. Maski karnawałowe mogą przedstawiać wybrane emocje, co tym samym jest świetnym ćwiczeniem na naukę przedstawiania oraz radzenia sobie z uczuciami. Maski ukazujące zwierzęta to z kolei szansa na utrwalanie wśród najmłodszych nazw zwierząt, zdobywaniu o nich informacji, wspólnych rozmów i przedstawiania swoich pomysłów. Wykonajcie razem korony, zróbcie dzień księżniczek i królewiczów, niech dziećmi kieruje kreatywność w pomysłach na wygląd ich strojów. Niżej znajdziecie pomysły na wykonanie karnawałowych pracy plastycznych. W ofercie Moje Bambino znajduje się wszystko, czego potrzeba do świętowania czasu karnawału, są to produkty takie jak:
Szablony masek i koron do własnoręcznego dekorowania, stroje na bal przebierańców, pacynki, teatrzyki, hipoalergiczne i łatwe do zmycia farby do twarzy, balony, girlandy oraz moc produktów plastycznych do kreowania sowich prac – brokaty, piórka, cekiny, papiery ozdobne i wiele innych.
1. Maska kot
Sposób wykonania:
-
-
- Wycinamy kształt głowy kota z papierowego talerzyka.
- Z papieru wycinamy muszkę, wnętrza uszu i pyszczek. Doklejamy do talerza.
- Z tyłu doklejamy słomkę.
-
Potrzebne materiały:
2. Opaska Sowa
Sposób wykonania:
-
-
- Z arkuszy filcowych wycinamy i sklejamy elementy sowy (kółka na oczy, dzióbek, kształt głowy).
- Całość naklejamy na filcową taśmę-opaskę.
-
Potrzebne materiały:
3. Hełm Strażacki
Sposób wykonania:
-
-
- Z kartonu wycinamy kształt hełmu – rondo z wyciętym kołem w środku, dwa pasy i element ozdobny do przyklejenia srebrnej blaszki.
- Wycięte pasy przyklejamy na krzyż do ronda hełmu.
- Z przodu naklejamy srebrną „blaszkę”, wyciętą z folii metalizowanej i piszemy na niej imię strażaka.
-
4. Balony – kotki
Sposób wykonania:
-
-
- Nadmuchujemy balon.
- Do górnej części balona doklejamy uszy z trójkątów.
- Wybieramy mały trójkąt, który będzie noskiem kota i doklejamy do niego 3 wąsy z czarnych pasków.
- Wąsy oraz oczy doklejamy do balona.
-
Potrzebne materiały:
5. Janczary
Sposób wykonania:
-
-
- Nawlekamy 4 dzwoneczki na drucik.
- Z drucika formujemy uchwyt do rączki dziecka lub bransoletkę na nogę / kostkę.
- Obcinamy zbędną część drucika.
-
Potrzebne materiały: