Skip to main content

Nowy rok szkolny, uczniowie widzą się ze sobą pierwszy raz, jeszcze nikt nikogo nie zna, przez co dzieci są zestresowane i niepewne. Postaw na integrację!

 

Jak to zrobić? Najlepiej poprzez zabawę! Dlaczego warto zapoznawać ze sobą dzieci w ten sposób? Odpowiedź jest prosta, radość wynikająca z zabawy sprzyja nawiązywaniu kontaktów, sprawia, że dzieci przestają się stresować, zapominają o nowej sytuacji zachowując się naturalnie i odruchowo.

Istnieje wiele zabaw służących integracji grupy, dziś podam kilka przykładowych, (od razu zaznaczam jednak), że u mnie zawsze najlepiej sprawdzają się zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Moim zdaniem, to niezbędny atrybut każdego nauczyciela. Doskonale sprawdzi się dla dzieci w każdym wieku i o różnych osobowościach. Stanowi doskonałe narzędzie do zapoznawania i integracji grupy, pobudzania i rozwijania umiejętności współdziałania, ćwiczeń zręcznościowych, sprawnościowych czy po prostu jako sposób na nudę. Moim zdaniem to obowiązkowy atrybut każdego pedagoga!

Obiecane wcześniej przykładowe zabawy integracyjne (bez u użycia chusty):

– „Zamiana miejsc” – Cała grupa siada wraz z nauczycielem w kole zostawiając jedno wolne miejsce obok wychowawcy, który zaczyna zabawę słowami: „Miejsce po mojej prawej stronie jest puste, zapraszam w to miejsce „Bartka” jako żabkę. Wymieniona osoba przechodzi na wolne miejsce naśladując wymienione zwierzę, zostawiając po sobie puste miejsce. Dziecko, siedzące na lewo od luki (po prawej stronie ma puste miejsce) kontynuuje zabawę mówiąc: „miejsce po mojej prawej stronie jest puste, zapraszam w to miejsce „Anię” jako kaczuszkę”…. I tak dalej.

„Ciało do ciała”– Dzieci biegają po swobodnie po sali (dla urozmaicenia można puścić wesołą muzykę z płyt CD). Nauczyciel co jakiś czas wypowiada hasło np. noga do nogi (zadaniem dzieci jest znaleźć osobę do pary i dotknąć się nogą z innym dzieckiem albo głowa do głowy (dwójka dzieci musi zetknąć się głowami) itp.

„Wyciągamy rzepkę”– Na wstępie animator dzieli dzieci na dwie drużyny i wybiera kapitanów dla każdej z nich. Kapitanowie chwytają się naprzeciwko siebie za dłonie, kolejny zawodnik z drużyny łapie mocno w pasie kapitana, a reszta osób z grupy staje jedno za drugim i po kolei trzymają się mocno w pasie. Po sygnale zawodnicy zaczynają nawzajem się przeciągać.

 

A teraz kilka zabaw z użyciem chusty animacyjnej:

– „Kogo brakuje” – Wszystkie dzieci trzymają chustę na wysokości pasa. Następnie nauczyciel prosi, aby zamknęły oczy i spojrzały do góry, w tym czasie dotyka jednego dziecka które wchodzi pod chustę. Zadaniem pozostałych dzieci jest wskazać „Kogo brakuje”

– „Miejscami zamieniają się” – Wszystkie dzieci trzymają chustę za uchwyty, animator (później mogą również same dzieci) wypowiada głośno różne hasła np. przebiegają wszyscy, którzy mają na sobie coś czerwonego, jeżeli jakieś dziecko ma na sobie coś w kolorze czerwonym przebiega pod chusta i łapie ją w miejscu, do którego przebiegło itd.

– „Ola do Tomka” – Animator rzuca na środek chusty piłeczkę, następnie dzieci wypowiadając swoje imiona turlają piłkę po chuście np. Ola do Tomka.

– „Rekin”– Dzieci łapią chustę za uchwyty, a następnie siadają na podłodze z wyprostowanymi przed sobą nogami – tak by chusta przykrywała im nogi- wszystkie dzieci wcielają się w rolę rybek. Następnie animator wybiera osobę, która w zabawie będzie odgrywać rolę rekina, który wchodzi pod chustę oraz ratownika, który będzie krążył poza chustą ratując wciągane pod chustę rybki. Zadaniem rekina jest wciągnąć wszystkie rybki pod chustę. (aby nie w grze nie było wygranych i przegranych informujemy, że każdy kto znajduje się pod chustą  gra dalej i pomaga rekinowi).

– „Bilard”– Wszystkie dzieci trzymają chustę, animator rzuca na środek piłeczkę (najlepiej jedną z zestawu piłeczek do basenu– popularnego w każdej z sali zabaw). Zadaniem dzieci jest tak ze sobą współpracować, aby piłeczka wylądowała w otworze na środku chusty.

Dodam jeszcze kilka słów na temat chusty. Pamiętajcie, aby kupić porządną i solidnie wykonaną chustę (zapewniam, że w ciągu roku użyjesz jej więcej razy niż myślisz), dlatego wybierz taką, która da Ci gwarancję jakości i pewność, że posłuży Ci na dłuuuuuugie lata. Drugi ważny aspekt to zwróćcie uwagę przy zakupie na rozmiar chusty. Nie może być ani za duża ani za mała, moim zdaniem najbardziej optymalna jest ta 3 metrowa. Powodzenia 😉