5 pomysłów na ciekawe lekcje STEAM z Zestawem SPIKE™ Prime w szkole podstawowej
Chcesz prowadzić ciekawe i angażujące lekcje STEAM w swojej placówce? A może wykorzystujesz już interdyscyplinarne metody pracy na lekcji i szukasz pomysłów na nowe, interaktywne zajęcia w szkole podstawowej?
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem, w którym pokażemy Wam, jak połączyć programowanie z nauką, technologią, inżynierią, sztuką i matematyką, a to wszystko w formie praktycznych wyzwań, rozwiązujących realne problemy w rzeczywistym świecie!
STEAM – co to takiego?
Ostatnio w związku ze wzrostem wykorzystania robotyki w różnych dziedzinach metoda ta została rozszerzona o literkę „R”, dlatego coraz częściej spotykamy się ze słowem „STREAM”.
Główną ideą modelu edukacji STEAM jest rozwijanie kompetencji przyszłości i przygotowywanie uczniów do podejmowania zawodów jutra. Edukacja STEAM łączy w sobie elementy nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki, dzięki czemu angażuje zarówno lewą, jak i prawą półkulę mózgu i wpływa korzystnie na wszechstronny rozwój uczniów. Jej główne założenie stanowi nauka przez zabawę, która jest naturalnym sposobem poznawania świata oraz zasad nim rządzących. Zajęcia STEAM obejmują praktyczne doświadczenia, podnoszące efektywność nauki i ułatwiające uczniom zrozumienie omawianych zagadnień i pracę metodą projektu, wykorzystującą potencjał interdyscyplinarnego nauczania, które pomaga wspierać rozwój kluczowych umiejętności takich, jak współpraca w grupie, rozwiązywanie złożonych problemów, testowanie rozwiązań czy analityczne i kreatywne myślenie.
Dowiedz się więcej o koncepcji nauczania STREAM tutaj: www.streamedukacja.pl
Rola edukacyjnych klocków LEGO EDUCATION w nauczaniu STEAM
Poznajcie edukacyjne zestawy LEGO Education, które rozwijają kompetencje STEAM i sprawiają, że nauka nie jest przykrą koniecznością a świetną zabawą.
W dzisiejszym artykule przedstawimy 5 pomysłów na ciekawe zajęcia z zestawem SPIKE™ Prime. Propozycje pochodzą ze scenariusza, związanego z tematyką zakładania firmy. Przedstawione lekcje mają na celu rozwój umiejętności efektywnego rozwiązania problemów poprzez ich dekompozycję na mniejsze części. Wszystkie projekty wykorzystują umiejętność programowania i budowy robotów ułatwiających pracę w firmie.
Scenariusz zajęć „Zakładanie firmy” może być wykorzystany na lekcjach nie tylko informatyki, ale również matematyki, przyrody, a także techniki w szkole podstawowej.
Lekcja numer 1. Złóż zamówienie!
Pierwsza propozycja lekcji polega na zaprogramowaniu robota – kontrolera jakości. Zajęcia nawiązują do praktycznego wykorzystania umiejętności programowania w życiu codziennym (czytnik kasy), dzięki czemu uczniowie nabierają przekonania, że ich praca ma znaczenie i realnie wpływa na otaczającą rzeczywistość. Głównym celem lekcji jest wykorzystanie umiejętności dekompozycji tak, aby rozłożyć złożony problem na mniejsze części. Dzięki temu uczniowie uczą się wykonywania nieskomplikowanych obliczeń matematycznych, dostrzegania regularności, podobieństw oraz analogii, a także wykrywania, oceniania i usuwania nieprawidłowości w działaniu sprzętu technicznego. Podczas zajęć można rozpocząć dyskusję na temat dekompozycji, jako sposobu rozwiązania problemów życia codziennego.
Podczas lekcji uczniowie rozwijają umiejętności:
· kodowania i programowania;
· współpracy w grupie;
· analitycznego i logicznego myślenia;
· zastosowania nowych technologii w praktyce;
· rozwiązywania złożonych problemów.
Zestaw LEGO Education SPIKE™ Prime zamówisz w sklepie internetowym Moje Bambino
Scenariusz do lekcji „Złóż zamówienie” z wykorzystaniem Zestawu SPIKE™ Prime znajdą Państwo tutaj: https://education.lego.com/pl-pl/lessons/prime-kickstart-a-business/place-your-order#lesson-plan
Lekcja numer 2. Napraw usterkę.
Kolejną propozycją jest zbudowanie robota, który będzie działał jako wózek dostawczy. Podczas zajęć uczniowie muszą zidentyfikować oraz naprawić usterką w kodzie co sprawi, że przyswoją umiejętności weryfikowania i interpretowania otrzymanych wyników oraz oceny sensowności rozwiązania, rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji, a także wykrywania, oceniania i usuwania nieprawidłowości w działaniu sprzętu technicznego. W czasie lekcji można porozmawiać z uczniami i dowiedzieć się, w jaki sposób naprawiają usterki związane z ich własnym sprzętem np. z rowerem, tabletem czy telefonem.
Ta lekcja pomoże rozwinąć u ucznia:
· Umiejętność myślenia algorytmicznego;
· Umiejętność krytycznego myślenia;
· Umiejętności myślenia przyczynowo- skutkowego;
· Umiejętności programowania;
Link do scenariusza znajdziecie Państwo tutaj: https://education.lego.com/pl-pl/lessons/prime-kickstart-a-business/out-of-order#lesson-plan
Zestaw LEGO Education SPIKE PRIME zamówicie w Moje Bambino
Lekcja numer 3. Pilnie strzeżone
Trzeci pomysł na zajęcia polega na zbudowaniu drzwi do sejfu. Rozpocznijcie lekcje od pytania do uczniów: Czymże jest firma bez odpowiedniej ochrony? Dziś możecie zaprojektować drzwi, służące do otwierania i zamykania sejfu! Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, jak wykorzystywać w praktyce czujnik obrotowy. Mogą tworzyć własne szyfry do otwierania i zamykania sejfu. Zajęcia stanowią doskonałą okazję do wprowadzenia tematyki bezpieczeństwa, powszechnych zagrożeń związanych z kradzieżą mienia czy danych osobowych oraz programowania warunkowego.
Umiejętności rozwijane podczas lekcji to:
· umiejętność programowania;
· kreatywność;
· umiejętność krytycznego myślenia;
· abstrakcyjne myślenie.
Link do scenariusza: https://education.lego.com/pl-pl/lessons/prime-kickstart-a-business/keep-it-safe#lesson-plan
Lekcja numer 4. Jeszcze pilniej strzeżone!
Czwarta propozycja zajęć stanowi rozwinięcie tematu trzeciego i pozwala na zwiększenie stopnia trudności i wprowadzenie uczniów w pojęcie złożonego programowania warunkowego, aby system zabezpieczeń był jeszcze silniejszy. Uczniowie muszą wykorzystać dodatkowy czujnik, który sprawi, że sejf będzie jeszcze pilniej strzeżony. Propozycja o tej tematyce uczy używać języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników, a także dobierania modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
Link do scenariusza: https://education.lego.com/pl-pl/lessons/prime-kickstart-a-business/keep-it-really-safe#lesson-plan
Lekcja numer 5. Zautomatyzuj to!
Ostatnia propozycja z cyklu scenariuszy „Zakładanie firmy” polega na stworzeniu i zaprogramowaniu automatycznego pomocnika, który zajmuje się rozsyłaniem paczek. Głównym celem lekcji jest wykorzystanie umiejętności myślenia komputacyjnego, aby zaprojektować kompletne rozwiązanie danego problemu. Dzięki lekcji uczniowie rozwijają kreatywność techniczną oraz uczą się planowania i realizacji praktycznych działań technicznych.
Głównymi umiejętnościami rozwijanymi w czasie zajęć ze scenariuszem „Zautomatyzuj to” są:
· Nauka robotyki;
· Nauka programowania;
· Umiejętności myślenia komputacyjnego;
Link do scenariusza: https://education.lego.com/pl-pl/lessons/prime-kickstart-a-business/automate-it#lesson-plan
To tylko wybrane z edukacyjnych projektów, które możecie zrealizować z zestawem LEGO Education SPIKE™ Prime w szkole podstawowej. Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej bazy zajęć z ponad 400 scenariuszami w języku polskim oraz dodatkowych materiałów dla nauczyciela, które znajdziecie na stronie: https://mojebambino.pl/content/148-zasoby-lego-education
Już dziś zamówcie zestaw edukacyjnych klocków do programowania LEGO Education SPIKE™ Prime w sklepie internetowym Moje Bambino i rozpocznijcie realizację fascynujących i pełnych pasji lekcji STEAM w waszej placówce: https://mojebambino.pl/lego-education-spike-prime/35676-lego-education-spike-prime-zestaw-podstawowy.html
Zachęcamy do zapoznania się również z pozostałymi zestawami edukacyjnymi dostępnymi w Moje Bambino:
– LEGO DUPLO – Klocki edukacyjne dla przedszkoli: https://mojebambino.pl/5758-lego-duplo
– LEGO Education WeDo 2.0 dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej: https://mojebambino.pl/lego-education-wedo-20/35670-lego-education-wedo-20-zestaw-podstawowy-z-oprogramowaniem.html
– LEGO MINDSTORMS Education EV3 dla najstarszych uczniów szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej: https://mojebambino.pl/5761-lego-mindstorms-education-ev3
LEGO, LEGO DUPLO, WeDo, SPIKE PRIME and MINDSTORMS are trademarks of the LEGO Group. Used with permission. ©2020 The LEGO Group.