Motoryka duża odnosi się do zręczności ruchowej całego ciała dziecka
Motoryka duża, to umiejętność, która wymaga bardzo precyzyjnej koordynacji i musi być wymuszona. W okresie wczesnego wychowania u dzieci jest intensywny wzrost i kształtują się Jego najważniejsze sprawności ruchowe.
U dzieci w wieku przedszkolnym obserwuje się dużą aktywność ruchową i rozszerzaniem nowych umiejętności. Niestety nie zawsze mają możliwość zaspokojenia swojej potrzeby. Należy więc stwarzać wiele sytuacji do rozwijania i zaspokajania tych potrzeb. Dlatego też należy stwarzać możliwości do wzrostu aktywności ruchowej, rozszerzaniem umiejętności koordynacji ruchowej i siły.
Dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie motoryki dużej:
- sprawnie chodzą i biegają
- samodzielnie zakładają i zdejmują części garderoby
- wchodzą i schodzą po schodach krokiem naprzemiennym
- trzymają różne przedmioty w czasie chodzenia i biegania
- sprawnie rzucają i kopią piłkę różnej wielkości
- podskakują, przeskakują przez przeszkodę i zeskakują z niej
- skaczą na skakance
- potrafią ustać na jednej nodze
- mają zdolność do powtarzania sekwencji ruchowych
- nabywają nowe umiejętności takie jak: taniec, pływanie, jazda na rowerze, nartach, łyżwach itp.
Jakie pomoce dydaktyczne warto zastosować przy kształtowaniu i rozwijaniu motoryki dużej? Zabawki motoryczne dla najmłodszych to przede wszystkich ciekawe i kolorowe maty do ćwiczeń i zabawy, mini siłownie, chusty animacyjne do zabaw grupowych, kolorowe kształtki rehabilitacyjne, piankowe domki oraz skrzynie i wiele wiele innych.
Dla starszych dzieci są to typowe zabawki sportowe, takie jak: piłki, akcesoria do rytmiki, drabinki do ćwiczeń, ścianki wspinaczkowe, akcesoria do gier zespołowych i wiele innych zabawek wykonanych z dbałością o szczegóły, estetykę oraz bezpieczeństwo dzieci.
Tekst opracowany przez Pedagoga wieku dziecięcego, nauczyciela nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, specjalistę Pedagogiki Leczniczej i Pedagogiki Wspierającej Panią Dorotę Szwugier