Skip to main content

JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O WOJNIE ?

przygotowała: Agnieszka Wrzesiak – psycholog kliniczny

Текст українською мовою

Od kilku dni dzieci i nastolatkowie słyszą o wojnie na Ukrainie, są świadkami rozmów dorosłych, chłoną przerażające informacje z telewizji i internetu. U wielu dzieci, szczególnie tych bardzo wrażliwych, mogą się pojawić emocje związane z poczuciem braku zrozumienia, przewidywaniem zagrożenia.

Aby ułatwić dzieciom poradzenie sobie z obawami, zwiększyć poczucie bezpieczeństwa, dostarczajmy im mądrych informacji oraz pomysłów na radzenie sobie ze strachem i napięciem.

  • Zacznij rozmowę, zapytaj dziecko:

Czy czujesz smutek, albo strach, kiedy słuchasz o wojnie?

Czym się martwisz?

  • Nazywaj emocje dziecka, nie bagatelizuj ich, okazuj zrozumienie i akceptację dla jego uczuć: To normalne, że się martwisz, smucisz — jateż.
  • Dostarczaj informacji w sposób dostosowany do wieku i wrażliwości dziecka, używaj zrozumiałych słów, wykorzystuj przykłady ze znanych dziecku bajek, filmów, gier.
  • Nie ukrywaj faktów, nie udzielaj nieprawdziwych informacji, pozwól zadawać pytania i odpowiadaj na nie (nawet jak pytania kilka razy się powtarzają).
  • Dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują informacji, że rodzice się nim zaopiekują; dzieci w wieku szkolnym potrzebują większej ilości wyjaśnień, możliwości wypowiedzenia obaw, swojego zdania, dyskusji.

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI NA TRUDNE PYTANIA:

Dlaczego jest wojna? Często dzieje się tak, że przywódcy dwóch krajów zaczynają się o coś kłócić, nie mogą porozumieć się pokojowo, podejmują walkę przy pomocy swoich wojsk i broni. Czasami jedno państwo atakuje drugie, chce mu coś „zabrać” i żołnierze tego napadniętego państwa muszą bronić swojego kraju. Tak stało się na Ukrainie.

Dlaczego ludzie w Rosji są źli?Wśród Rosjan są ludzie, którzy myślą i zachowują się źle, chcą wojny, ale jest też bardzo, bardzo dużo dobrych ludzi, którzy nie chcą wojny – tak jak my pragną pokoju.

Jak długo będzie trwała wojna?Nie wiem, ale zawsze po trudnych wydarzeniach są lepsze; ludzie, którzy teraz cierpią z powodu wojny będą kiedyś znów żyć szczęśliwie.

Czy w Polsce będzie wojna?Wierzę, że tak się nie stanie. Pokaż dziecku na mapie, gdzie mieszkacie, a gdzie toczy się wojna; powiedz: Wojna toczy się dużo kilometrów od naszego domu, bomby nie pokonają takiej odległości; mieszkamy w bezpiecznym kraju, a granice naszego państwa są pilnowane przez żołnierzy. Polska przyjaźni się z innymi krajami i pomagamy sobie, jak któryś kraj ma problem. Starszym dzieciom można wyjaśnić: Polska należy do sojuszu NATO i jesteśmy dodatkowo chronieni przez inne państwa.

  • Wyrażaj swój sprzeciw wobec wojny, tłumacz, że wojna to zło i nic nie usprawiedliwia ludzi, którzy ją wywołują.
  • Daj dziecku nadzieję na lepszą przyszłość, na zawarcie pokoju. Przywódcy wojskowi i polityczni znajdą sposób, aby zakończyć wojnę z jak najmniejszymi zniszczeniami, istnieją sposoby na pokojowe rozwiązywania konfliktów.
  • Zachęć dziecko do zastanowienia się Gdybyś był prezydentem, jak byś rozwiązał/a taki problem bez używania przemocy?
  • Zaplanuj aktywności, które pomogą osobom poszkodowanym, ale też dadzą dziecku poczucie wpływu na sytuacje, pomogą rozładować niepokój przez działanie (np. wspólne przygotowanie paczek z żywnością, zabawkami).
  • Dostarczaj sposobów na radzenie sobie z lękiem (przez zabawę, rysowanie, ćwiczenia wizualizacyjne, oddechowe, rozmowę).

PRZYKŁADOWE SPOSOBY NA STRASZĄCE MYŚLI DLA DZIECI MŁODSZYCH:

  • Czarodziejskie Zaklęcie na Strach (wymyślcie śmieszny wierszyk, który będzie pełnił funkcję zaklęcia i prowokował do ruchu fizycznego /odwracającego uwagę/ – „podskok, pstryk i strach znikł”, „czary-mary, mary-czary, głupim myślom damy kary”).
  • Pomocnik w zwalczaniu strachu (pluszak do przytulania, amulet do trzymania w rączce).
  • Zaproponuj wykonanie rysunku-projektu robota, który zakończy wojnę bez broni i zabijania.

PRZYKŁADOWE SPOSOBY NA STRASZĄCE MYŚLI DLA DZIECI STARSZYCH:

  • Prosta wizualizacja: wyobraź sobie, że trudne myśli są jak czarne chmury, zmniejszają się, przemijają, można je trochę przeganiać.
  • Pomóż dziecku „zmienić” treść myśli (zamiast jest groźnie dzieją się niebezpieczne wydarzenia, ale potrafię sobie z tymi myślami poradzić).
  • Mów o własnych emocjach i sposobach na radzenie sobie z nimi To normalne, że się martwisz. Ja też się martwię, tak na razie będzie, że się więcej martwimy, ale poradzimy sobie.
  • Wyznacz w ciągu dnia czas na rozmowy i „martwienie” (poza nim staraj się nie poruszać tematu wojny); wyjaśnij , że trudne wydarzenia i emocje nie mogą dezorganizować waszego codziennego życia, zabawy, nauki, pracy.
  • Zachowaj codzienny rytm dnia dziecka, pamiętaj o jego ulubionych sposobach spędzania czasu, spotkaniach z rówieśnikami.
  • Rozmawiaj z dzieckiem na inne tematy, omawiaj inne zdarzenia.
  • Ogranicz dostęp do tragicznych wiadomości, oglądania drastycznych zdjęć (walk, zniszczeń, rozpaczy ludzi), nie rozmawiaj o zagrożeniach w obecności dzieci.
  • Wytłumacz dziecku, że w internecie mogą się pojawiać nieprawdziwe informacje, że nie wszystko, co czytamy jest zgodne z prawdą.
  • Przekaż osobom z rodziny, znajomym w jaki sposób dziecko ma wyjaśnioną obecną sytuację (by uniknąć rozbieżności); uczul osoby ze starszego pokolenia, by nie opowiadały w sposób nasilający lęk o swoich doświadczeniach z przeszłości.
  • Staraj się nie indukować dziecku własnych obaw (np. tak się martwię, co my zrobimy); jeśli sam/sama jesteś w dużym niepokoju, zadbaj o swoje emocje, porozmawiaj z kimś bliskim lub psychologiem.

 

Podsumowując, pamiętajmy, że dzieci tak samo, jak dorośli przeżywają sytuację polityczną na Ukrainie i odczuwają podobne lęki i obawy. Dlatego starajmy się nie izolować dzieci od informacji na temat wojny, natomiast szczerze z nimi rozmawiać. Zadbajmy o to, by dziecko podzieliło się swoimi emocjami i odczuciami i mogło szczerze rozmawiać z dorosłymi na każdy, nawet najtrudniejszy temat.