Skip to main content

Jednym z warunków skutecznej realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest organizowanie stałych i czasowych kącików zainteresowań.

 

Kąciki zainteresowań wyzwalają aktywność. Istotne znaczenie ma samodzielna zabawa, toku której dzieci mogą odkrywać różnego rodzaju zjawiska i procesy, a także utrwalać zdobytą wiedzę i umiejętności. Taką możliwość mogą zapewniać kąciki zainteresowań. Należy pamiętać, aby kąciki wyposażone były w elementy bezpieczne i trwałe. Przedmioty powinny odpowiadać etapowi rozwojowemu dzieci, które z nich korzystają.
Dzieci w wieku przedszkolnym są ciekawe świata, zadają wiele pytań i oczekują odpowiedzi, które zaspokajają ich ciekawość. Uważnie obserwują otaczającą rzeczywistość, co się dzieje w domu m.in. w kuchni.
W domu pod okiem mamy poznają tajniki gotowania, pomagają w kuchni, poznają różne urządzenia kuchenne, produkty spożywcze, zapoznają się ze zdrowym stylem życia, odżywiania.
Kącik kuchenny w przedszkolu jest imitacją kuchni, gdzie nie można się oparzyć, skaleczyć. Zabawa w gotowanie może być szeroko wykorzystana przez kreatywność dzieci. One pragną być sławnymi kucharzami.

Przedstawię kilka propozycji wyposażenia kącika kuchennego w przedszkolu.

Warto wyposażyć kącik kuchenny w dużą kuchenkę, która pozwoli na świetną zabawę. Tego typu, dużych rozmiarów lodówka z zamrażalnikiem, zegar, telefon, podkładkę na przepisy kulinarne, zlew, piec, piekarnik, mikrofalówkę. podczas zabaw kulinarnych możemy tu włączyć zabawy matematyczne wykorzystując np. telefon. Przedstawiam kilka propozycji ciekawych, wielko gabarytowych kuchenek, które przypadną do gustu każdemu przedszkolakowi.

  •  Kącik kuchenny Amelki – kuchenka jest duża, realistyczna, pozwala na fantastyczną zabawę w kucharzy dla wielu dzieci
  •  Kuchenka drewniana
  •  Kuchnia smakosza 
  •  Zestaw MasterChefa – dzieci w ostatnim czasie są bardzo zaangażowane w tzw. gotowanie, gdzie inspiracją jest program telewizyjny pt. „MasterChef Junior”. Taki zestaw z fartuchem dla dziecka może być dużą atrakcją podczas zabaw kulinarnych.

Dodatkowe elementy uzupełniające: toster, ekspres do kawy, mikser kuchenny są z elementów drewnianych, które jest trwałe i przyjemne w dotyku dla dzieci. Warto też wzbogacić kącik kuchenny o zestawy do gotowania. Akcesoria do pieczenia ciast, które świetnie będą rozwijały motorykę małą podczas „wykrawania” foremkami ciasteczek np. z ciastoliny. Można wykorzystać też te elementy do robienia pizzy, krojenie ciasta na kawałki, dzielenie się z innymi

  •  Zestaw produktów spożywczych, który pozwoli dzieciom na różnicowanie produktów, segregowanie, przeliczanie, porównywanie.
  •  Zestaw owoców i warzyw, pozwoli dzieciom rozpoznawać, nazywać, różnicować i oddzielać owoce od warzyw. Dzieci mogą przeliczać porównywać, dokładać, zabierać itp. 
  • Zestaw jajek to zestaw różnych rodzajów jajek: jajko w całości, połowa ugotowanego jajka, jajko sadzone. Niektóre dzieci nie lubią jajek sadzonych, ale jeśli w trakcie zabaw będą smażyć sobie jajko, to mogą też przekonać się, aby takie jajko spróbować. Zestaw ten przyda się też do „dzielenia”, dodawania, odejmowania np.:
    – 1 jajko sadzone dla mnie
    – 1 jajko sadzone dla mamy
    – 2 jajka sadzone dla taty
    Ile jest wszystkich jajek?
    Tata zjadł swoją porcję, ile jajek zostało na talerzach? Itp.
    Można też wprowadzać zabawy na „połówkach ugotowanych jajek” np. ja zjem pół jajka, a Ty zjesz całe jajko – czyli „2 połówki – to będzie całe jajko”. Taka działalność może być wstępem do tzw. dzielenia/podziału.
    Jajka można też wykorzystać do zabaw zręcznościowych np. przenoszenie jajka na łyżce z garnka na talerzyk.

Małe, plastikowe warzywa i owoce uatrakcyjnią różne zabawy. Dzieci będą rozpoznawać, nazywać poszczególne elementy, różnicować pod względem kształtu, koloru, przeliczać i porównywać, a zestaw sałatkowy zachęci do wykonywania różnych sałatek i jedzenia ich w codziennym życiu

Wykorzystując te wszystkie elementy spożywcze, możemy wytłumaczyć dzieciom, które produkty są zdrowe, a które nie. Produkty te mogą również być wykorzystane do budowania piramidy żywieniowej. Dzieci mogą układać z elementów swoje jadłospisy np. co warto zjeść na śniadanie, obiad, kolację itp.
Przedstawiłam propozycje wyposażenia kącika kuchennego w przedszkolu. To co się znajdzie w takim kąciku zależy od możliwości lokalowych i finansowych.

 

Opracowała,

mgr Dorota Szwugier