Wykorzystanie kształtów Numicon w edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Małe dzieci uczą się wielozmysłowo: przez patrzenie i działanie. Trudnym dla dziecka jest zrozumienie związków zachodzących pomiędzy liczbami. Dzieci doświadczają liczb na rozmaite sposoby: poprzez kontakt ze światem zewnętrznym (np. przy okazji spacerów dzieci mogą liczyć drzewa, samochody na drodze, poznawać liczby w sklepach, na przystanku autobusowym, porównywać wielkości budynków) oraz w sytuacjach edukacyjnych i w czasie zajęć. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności niezbędne w dalszym etapie nauki. Jeżeli doświadczenia są specjalnie dobrane, przyczyniają się do rozwoju myślenia. W czasie przetwarzania doświadczeń dziecko musi dużo mówić i wyjaśniać. Nazywanie przedmiotów oraz wykonywanie czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzegać to, co ważne. Te wszystkie wrażenia, pojęcia, metody, umiejętności, skojarzenia i doświadczenia przyczyniają się do ciągłego kształtowania dziecięcego rozumienia pojęć matematycznych.
Systematyczna praca z dziećmi z zestawem Numicon daje duże efekty w kształtowaniu wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych pojęć matematycznych.
DZIECI BARDZO CHĘTNIE SIĘGAJĄ PO KLOCKI NUMICON
ZAJĘCIA Z NIMI TRAKTUJĄ, JAKO ZABAWĘ, A NIE NAUKĘ.
Tekst opracowany przez Pedagoga wieku dziecięcego, nauczyciela nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, specjalistę Pedagogiki Leczniczej i Pedagogiki Wspierającej Panią Dorotę Szwugier
Komentarze
Jedna odpowiedź do „Numicon – zabawa i nauka”
Niezmiernie ciekawie napisy artykuł. Myślę, że można go jeszcze trochę rozwinąć.