Zabawy graficzne pomagają w osiąganiu umiejętności motorycznych dziecka
Dobra sprawność manualna i koordynacja wzrokowo ruchowa jest prawidłowym wstępem dla dziecka by być przedszkolakiem/uczniem- zachęcam do przeczytania ciekawego wpisu na temat grafomotoryki autorstwa pedagoga i terapeuty Pani Doroty Szwugier
Czynność pisania jest ważna w odpowiednim kierunku, tak jak czytamy od strony lewej do prawej. W związku z czynnościami pisania należy zwracać uwagę na odpowiedni kierunek kreślenia liter, prawidłowy sposób trzymania ołówka/kredki, ułożenie palców/dłoni/ręki na biurku/stoliku, które powinno być oparte na podłożu. Ważna jest również postawa ciała dziecka podczas rysowania /pisania. Dzieci powinny zacząć od rysowania na dużych powierzchniach w różnych ułożeniach: w pionie i w poziomie – różnymi przyborami (kredki, farby)
Dobrym wstępem do prawidłowego i ciekawego wstępu do zabawy w rysowanie jest pomoc „Grafomotoryka dla smyka”, która w sposób ciekawy wprowadza dziecko w świat rysowania i kreślenia różnych linii w odpowiednim kierunku:
– kreślenie linii ruchem ręki z góry na dół
– kreślenie linii od lewej strony do prawej
– kreślenie linii okrężnych/owalnych
Głównym celem ćwiczeń grafomotorycznych jest przede wszystkim:
– zachęcenie do rysowania
– wyrabianie płynności i precyzji ruchów ręki
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– korygowanie nieprawidłowej techniki rysowania
– utrwalanie właściwych nawyków ruchowych podczas kreślenia
– przygotowanie do nauki pisania
– rozwijanie słownictwa
Wszystko to umożliwia pomoc edukacyjna „Grafomotoryka dla smyka” która składa się z zestawu kolorowych plansz z propozycją prostych ćwiczeń grafomotorycznych, gdzie dziecko ma za zadanie rysowanć po śladzie palcem lub mazakiem.
Dzięki systematycznemu wykonywaniu ćwiczeń tego typu dziecko poprawia sprawność dłoni i palców oraz jest gotowe do sprawnego posługiwania się przyborami piśmienniczymi, a w konsekwencji staje się gotowe do nauki pisania.
Pomoc składa się z 10 zalaminowanych plansz wielokrotnego użytku w formacie A3 oraz 4 mazaków suchościeralnych.
Pomoc dydaktyczna „Grafomotoryka dla smyka” wpisuje się w założenia ustawy programowej umożliwiając przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole, w tym wykształcenie prawidłowych chwytów dłoni, w tym chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Widać, że dzieciaki były zainteresowane 🙂