O tym, że należy czytać dzieciom, wiadomo nie od dziś, ale w jakich warunkach i okolicznościach powinien odbywać się ten proces?
Całkiem niedawno Pani Dorota Szwugier pisała na temat tego, dlaczego warto czytać dzieciom, Dziś kontynuując temat umieszczam drugą część opracowania Pani Doroty, tym razem wpis dotyczy tego, jak organizować dzieciom czytanie.
Należy wybrać odpowiedni moment, nie przerywać np. oglądania ulubionej bajki, zabawy – bo teraz właśnie mamy czas na czytanie. W takim momencie nie osiągniemy sukcesu, dziecko niechętnie podejmie współpracę. Do czytania i słuchania trzeba dziecko zachęcać i motywować. Jest wiele pomysłów na zabawę w czytanie. Ważne jest to, aby dziecko z zainteresowaniem, ciekawością i chęcią sięgało po książkę. Rodzic angażując się w tzw. „czytanie dzieciom” rozwija aktywność czytelniczą, emocje, zaangażowanie i pasję.
Pamiętajmy o tym, żeby:
- czytanie książek było codzienne/cykliczne o ustalonej porze dnia
- czytać teksty z odpowiednią intonacją i w sposób ekspresyjny, w zależności od treści i dynamiki utworu
- obserwować „słuchacza”, nie spowodować do tzw. znudzenia/zmęczenia
- odpowiednio dobrać teksty do wieku i zainteresowań dziecka
- rozmawiać z dzieckiem na temat przeczytanego tekstu, zadawać pytania, omawiać zachowania bohaterów, różnych sytuacji
- można przerwać czytanie tekstu i porozmawiać z dzieckiem na temat przewidywanego zakończenia czytanego tekstu/historii, tworzenia i wymyślania swojego zakończenia
- włączać dziecko do czytania, proponować w trakcie czytania np. zabawy dźwiękonaśladowcze
- można proponować i zachęcać do inscenizacji treści bajek wykonując wspólnie kukiełki, zabawki czy makiety
Czytając dzieciom należy pamiętać o tym, że:
- należy zadbać o wygodę czytającego i słuchacza
- najlepszą porą na czytanie jest wieczór, wyciszenie przed zaśnięciem
- dostosować czas czytania do możliwości dziecka, skupienia jego uwagi
- trudne, niezrozumiałe słowa dla dziecka, wyjaśniać w trakcie czytania, na bieżąco
Codzienne czytanie powoduje, że dziecko wzbogaca zasób słownictwa, umiejętność wypowiedzi, formułowania pytań, uwrażliwia na różne sytuacje.
WARTO OTACZAĆ DZIECKO OBCOWANIA Z KSIĄŻKĄ.
Chciałabym dodać kilka słów do wypowiedzi Pani Doroty Szwugier.
Pamiętajmy o tym, że nie tylko sama organizacja procesu czytania jest ważna, równie istotne miejsce zajmuje odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni biblioteki w sposób przyjazny dziecku. Czytelnia bowiem jest miejscem użyteczności publicznej, miejscem spotkań z kolegami i przyjaciółmi, miejsce spędzania wolnego czasu i odpoczynku.
Poniżej umieszczam przykład urządzenia biblioteki szkolnej, która została zaproponowana przez firmę Moje Bambino.