Poniżej ekspercki tekst Pani Doroty Szwugier na temat motoryki małej i terapii ręki
Pani Dorota porusza bardzo ważny temat, którego nie można pominąć i na który należy zwrócić uwagę, szczególnie w okresie wzmożonego rozwoju od przedszkola do kilku pierwszych lat klas początkowych.
Pani Dorota Szwugier to pedagog, terapeuta, nauczyciel, wychowawca w Szkole Podstawowej Specjalnej Nr 201 przy Oddziale Psychiatrycznym dla Dzieci w Łodzi. Od wielu lat prowadzi terapię dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych, opracowuje pomoce dydaktyczne oraz pomaga rodzicom dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi. Jest mamą Sebastiana.
Ręka to wyspecjalizowany narząd, który odpowiedzialny jest w naszym ciele za wiele funkcji. Doskonałość ręki polega na tym, że służy nam do popychania, przenoszenia, podnoszenia, a także do wykonywania bardzo precyzyjnych i skomplikowanych ruchów takie jak szycie czy pisanie. Ta szeroka specjalizacja kończyn sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. Rozwój kory mózgowej i skomplikowany mechanizm nerwowy, czyni nasze ręce i dłonie czymś niezwykle wyjątkowym i fascynującym. Jesteśmy w stanie zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie oraz płynnie go zakończyć. Posiadając sprawne ręce potrafimy wykonać wiele różnych czynności, co sprawia, że jesteśmy niezależni od innych osób.
Dlatego też ich sprawność ma ogromne znaczenie w funkcjonowaniu całego organizmu.
CZEMU SŁUŻY TERAPIA RĘKI?
Terapia Ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Ale przede wszystkim służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego.
CELE TERAPII RĘKI;
- wspomaganie precyzyjnych ruchów rąk
- poprawę umiejętności chwytu
- wzmacnianie koncentracji
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej
DLA KOGO TERAPIA RĘKI?
- dla dzieci niechętnie podejmujących czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów)
- dla dzieci mających problem z nauką czynności samoobsługi codziennej (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.)
- dla pacjentów mających wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej
- dla pacjentów mających problem z koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych
- dla osób nie lubiących dotykać nowych i różnorodnych faktur
EFEKTY TERAPII
Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom i masażom zwiększamy:
- sprawność ruchową całej kończyny górnej
- sprawność manipulacyjną dłoni
- umiejętność chwytu, większa precyzja
- koordynację pomiędzy dłońmi
Poniżej prezentuję listę pomocy dydaktycznych, które możesz zastosować w swoim miejscu pracy, dając dziecku okazję do ćwiczenia małej motoryki przez zabawę.
- Mozaika miś
- Mozaika z kamykami
- Przybijanka duży zestaw