Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Kącik kuchenny w szkole

W nauczaniu początkowym kąciki zainteresowań pełnią ważną funkcję.

Myśląc o stworzeniu przestrzeni służącej rozwijaniu pasji, możemy kierować się aktualną porą roku, zainteresowaniami dzieci lub innymi omawianymi podczas zajęć tematami. Kąciki wyzwalają aktywność i kreatywność Uczniów. Czas spędzony na odkrywaniu różnego rodzaju zjawisk i procesów pozwala utrwalać zdobytą wiedzę i umiejętności.


Należy pamiętać, aby kąciki wyposażone były w elementy bezpieczne i trwałe, a przedmioty znajdujące się w kąciku odpowiadały etapowi rozwojowemu dzieci.
Kącik kuchenny w nauczaniu początkowym możemy wykorzystać podczas omawiania tematów z zakresu zdrowego odżywiania, higieny przygotowywania posiłków oraz bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych (małe i duże AGD). Uczniowie mają możliwość wyboru zabaw, podczas których uczą się współpracować ze sobą, rywalizować, pomagać. Poznają nowe słownictwo i rozwijają swoje zainteresowania.
W klasach nie zawsze mamy tyle przestrzeni, aby móc pozwolić sobie na ustawienie na stałe mebli przydatnych do kącika kuchennego. W takiej sytuacji doskonałym rozwiązaniem są nadstawki na szafki o wybranych motywach. Np. nadstawka kuchnia Flexi, jest to półotwarta szafka z półką na kółkach, którą możemy przemieszczać z miejsca na miejsce/z klasy do klasy.
Jeżeli mamy w klasie miejsce, aby na stałe ustawić meble do kącika kuchennego, polecam kącik kuchenny Neli.  Zestaw meblowy zawiera kuchenkę, która wyposażona jest m.in. w zlewozmywak, piekarnik, płytę grzewczą itp. Jest to zestaw, który sprawi, że młodzi kucharze będą mogli rozwijać swoje pomysły kulinarne.

Warto zapewnić młodym kucharzom zestaw świeżych produktów spożywczych lub ich plastikowych/drewnianych odpowiedników. Produkty spożywcze dostarczą dzieciom możliwość ćwiczeń różnicowania produktów, segregowania, przeliczania czy porównywania, a do tego rozwiną kreatywne myślenie.

Zestaw żywności, w którym znajdują się różnego rodzaju produkty: tzw. „zdrowe” i „niezdrowe”. Dzieci mogą różnicować/segregować produkty pod względem zdrowego żywienia.

Warto doposażyć kącik w elementy takie jak np. sery wiejskie. W tym zestawie znajdują się różne rodzaje serów (żółty, żółty z dziurami, pleśniowy, biały, wiejski, topiony). Nie wszystkie dzieci znają rodzaje serów, tak więc zestaw ten świetnie może pomóc we wzbogacaniu słownictwa.

Kolejnym ciekawym elementem będzie zestaw sałatkowy, dzięki któremu uda się zachęcić dzieci do wykonywania różnych zdrowych sałatek i jedzenia ich w codziennym życiu.

Wzbogacając kącik w wagę, uda się rozwinąć zdolności matematyczne np. ważąc produkty spożywcze i poznając relację cięższy / lżejszy. Tak samo w tym obszarze pomocne będą miarki łyżki oraz miarki kubeczki. Miarki doskonale sprawdzą się podczas odmierzania produktów spożywczych sypkich.

Realizując zagadnienia z zakresu zdrowego odżywiania się z wykorzystaniem kącika kuchennego, możemy stworzyć kącik kulinarny, gdzie dzieci mogą wymieniać się przepisami kulinarnymi oraz przygotowywać proste posiłki podczas zajęć.
Zajęcia kulinarne mają na celu rozwijanie zainteresowań zdrowym stylem życia, prawidłowym odżywianiem się, niemarnowaniem żywności poprzez nabywanie umiejętności kulinarnych. Dzięki tego typu zajęciom możemy wdrażać pożądane postawy i zachowania prozdrowotne wśród dzieci. Praktyczne zajęcia pozwalają uczniom poznać zasady prawidłowego odżywiania, sposoby przygotowywania prostych posiłków, a także uczą się wybierania produktów służących zdrowiu. Przygotowywanie posiłków to proces, który zaczyna się od planowania (wybór przepisu na potrawę, lista zakupów, zakupy), przygotowanie stanowiska pracy, wykonania potrawy, sprzątnięcia miejsca pracy. Uczniowie uczestniczący w zajęciach kulinarnych, czerpią radość ze wspólnego przygotowywania potraw. Podczas takich działań uczestnicy zajęć mogą samodzielnie wykonywać różne czynności kuchenne np.: kroić, smarować, mieszać, ubijać, rozdrabniać itp. Poprzez zajęcia kulinarne uczniowie zdobywają nowe doświadczenia, odkrywają nowe smaki, przezwyciężają niechęć do niektórych potraw i potrafią w sposób twórczy przygotować dla siebie i innych posiłek.

Jest wiele korzyści wynikających z zajęć kulinarnych, przede wszystkim:

-Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci
-Poznanie produktów spożywczych za pomocą zmysłów: wzroku, smaku, węchu, dotyku
-Poznanie zasad zdrowego odżywiania
-Umiejętność stosowania różnych przypraw w kuchni
-Wdrażanie do higienicznego i estetycznego przygotowywania posiłków
-Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas prac kuchennych
-Rozwijanie zdolności manualnych
-Nabywanie umiejętności posługiwania się sztućcami
-Wdrażanie do prawidłowego zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków
-Wdrażanie do samodzielności
-Kształtowanie pomysłowości, wyobraźni i inwencji twórczej.


mgr Dorota Szwugier

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *