Skip to main content

Wszechstronny rozwój człowieka to nie tylko ciągłe rozszerzanie wiedzy i umiejętności, ale także kształcenie i wyrabianie sprawności ruchowej. Ćwiczenia motoryki dużej są integralną częścią rozwoju ruchowego dziecka. Poprzez ruch dziecko zdobywa doświadczenie, przyswaja umiejętności, które później będzie wykorzystywało w swoim dalszym życiu. Zapoznaj się z tekstem eksperta i dowiedz się, jak wspierać u dziecka rozwój motoryki dużej.

Dziecko wykonujące ćwiczenia w obszarze motoryki dużej

Do głównych celów ćwiczeń w obszarze motoryki dużej zaliczamy rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej dziecka, kształtowanie umiejętności kontroli nad własnymi ruchami oraz wyrabianie płynności ruchu.

  • ćwiczenia zmierzające do poznania samego siebie:
  • poznanie swoich rąk: zaciskanie pięści, otwieranie dłoni, pocieranie dłoń o dłoń itp.
  • ćwiczenia ramion: unoszenie, opuszczanie, naprzemiennie, jednoczesne
  • dotykanie łokciami np. kolan, podłogi
  • ćwiczenia na wyczucie własnych nóg: dotykanie podłoża stopą, uderzanie piętą, palcami, łączenie stóp, klaskanie stopami, chodzenie na piętach, chodzenie na palcach, chodzenie na sztywnych nogach, na miękkich nogach, chodzenie na zewnętrznej, wewnętrznej stronie stopy
  • wyczuwanie swojej głowy: dotykanie czubka głowy, boku głowy, uszu, oczu, nosa, czoła, policzków, ust, języka, brody
  • poznanie i wyczucie pleców i pośladków: leżenie na plecach, wiercenie się na plecach, kręcenie się w kółko na plecach, przesuwanie się do przodu, do tyłu na plecach
  • poznanie i wyczucie brzucha: leżenie na brzuchu, wiercenie się na brzuchu, kręcenie się w kółko na brzuchu, przemieszczanie się na brzuchu do przodu, do tyłu
  • zabawy przed lustrem: oglądanie swojej sylwetki ciała, dotykanie, poruszanie wskazaną częścią ciała
  • ćwiczenia zmierzające do poznania doznań termicznych – zabawy z wodą
  • ćwiczenia na rozpoznawanie różnych struktur powierzchniowych:
  • ćwiczenia rozwijające zmysł smaku i węchu:
  • próbowanie różnych smaków i określanie ich (słodki, gorzki, słony, kwaśny)
  • kojarzenie smaku z obrazkiem lub rekwizytem (np. kwaśny smak – cytryna)
  • rozpoznawanie różnych zapachów (np. czosnek, cytryna, mięta, wanilia, kwiaty, olejki eteryczne, zapachy do ciast
  • zabawa przed lustrem: wskazywanie i nazywanie części ciała
  • rozpoznawanie części ciała w sytuacjach codziennych, np. podaj dłoń, przywitajmy się dzisiaj łokciami, kolanami itp.
  • ćwiczenia ruchowe z użyciem określeń przyimkowych (na, pod, za, obok itp.) np.
  • kładziemy ręce na głowie, ramionach
  • wyciągamy ręce przed siebie
  • chowamy ręce za siebie
  • rzucanie piłki/woreczków i nazywanie kierunku: góra, dół, przód, tył, bok
  • zabawy muzyczno – ruchowe z określaniem kierunków np. „Stonoga”, „Pingwin”, itp.
  • zabawy w chowanego/kierunkowe – dziecko ma odszukać schowany przedmiot – szuka kierowany poleceniami: „idź dwa kroki do przodu, jeden krok w prawo, teraz w przód…itp.”
Ćwiczenia wspierająca rozwój motoryki dużej

Tekst opracowany przez Panią mgr Dorotę Szwugier – pedagoga-terapeuta

 

Myślisz, jak jeszcze możesz wspomagać swoje dziecko w rozwoju motoryki dużej? Zabierz je do sali zabaw! Zabawa kształtkami rehabilitacyjnymi, mobbaklockami, które znajdują się praktycznie w każdej sali zabaw to rozrywka, podczas której dziecko nieustannie poddawane jest ćwiczeniom ogólnorozwojowym. Wielość klocków, o różnych kształtach i kolorach pozwala na tworzenie torów przeszkód i rozmaitych konstrukcji. Unoszenie klocków, ich przestawianie i nakładanie na siebie wspiera ogólny rozwój fizyczny i ćwiczy sprawność ruchową.

Skip to content