Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Optodysleksja

Opto-dysleksja, czym jest? Jak ją rozpoznać?

 

Opto-dysleksja to  termin coraz częściej pojawiający się w opiniach psychologiczno-pedagogicznych odnoszący się do dzieci, mających problem z nauką. Jest to dysfunkcja układu wzrokowego wynikająca z nieprawidłowej akomodacji oka, zaburzonego widzenia obuocznego, prowadząca do  specyficznych trudności w nauce pisania i czytania.

Dziecko najczęściej nie zgłasza żadnych kłopotów z widzeniem, nie ma świadomości, że widzi nieprawidłowo. W młodszym wieku – niechętnie koloruje, wyjeżdża poza  linie. Nie jest zainteresowane literkami, czytaniem.

Po rozpoczęciu nauki szkolnej przejawami opto-dysleksji są problemy w zakresie pisania. Dziecko pisze w wolniejszym tempie, poziom graficzny pisma jest obniżony (litery mało kształtne, nie mieszczące się w liniach). Popełnia błędy w przepisywaniu z tablicy, pisaniu ze słuchu, opuszcza litery lub ich drobne elementy, pomija końcówki i części wyrazów.

Zaburzenia widzenia sprawiają, że tekst, który uczeń czyta jest niestabilny,  zamazuje się, rozdwaja. Dziecko nie widzi dobrze tekstu, musi wkładać większy wysiłek w czytanie – zdarza się, że zamienia i opuszcza litery, zgaduje wyrazy, opuszcza linijkę lub odczytuje tą samą ponownie. Ma trudności w rozumieniu czytanego  tekstu – skupia się na odczytaniu, a nie na jego treści. Czyta w wolnym tempie, niechętnie.

 

Dziecko z opto-dysleksją słabiej skupia się na przebiegu lekcji, osiąga niższe  wyniki w nauce. Może zgłaszać zwiększoną męczliwość, bóle głowy, przechylać głowę podczas pisania lub czytania. Możliwe są również problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, orientacją w przestrzeni, oceną odległości.

Aby zdiagnozować opto-dysleksję należy wykonać badanie optometryczne.

Dzięki neuroplastyczności mózgu nieprawidłowo rozwinięte funkcje wzrokowe można ćwiczyć – podjęcie terapii opto-metrycznej usprawnienia akomodację oka i widzenie obuoczne.

 

Opracowała: Agnieszka Wrzesiak

 

Jeśli chcecie we własnym zakresie rozwijać umiejętności dziecka w obszarze czytania i pisania, warto zastosować jedną z najpopularniejszych gier rozrywkowych dla dzieci – Scrabble. Jest to doskonałe rozwiązanie, ponieważ dziecko bawiąc się stymuluje funkcje wzrokowe. Gra scrabble w prezentowanej przeze mnie wersji jest o tyle ciekawa, że została dostosowana do różnych przedziałów wiekowych dzieci. Jedna strona planszy, w kolorze błękitnym przeznaczona jest dla młodszych dzieci, na planszy zostały zawarte ilustracje, które mają ułatwić dziecku odpowiedni  wybór słowa przez skojarzenie. Druga strona planszy jest bardziej złożoną grą dla starszych dzieci. Uczy alfabetu, nowych słów i pisowni wyrazów.

Warto wybrać się ze swoim dzieckiem, a najlepiej całą grupą dzieci na spacer, nie zapominając zabrać ze sobą Maxi Planszę- Niezapominajka. Maxi plansza umożliwi przeprowadzenie wielu zabaw,pozwalających na utrwalanie alfabetu, naukę czytania a także literowania. 

Przykładowa zabawa z wykorzystaniem Maxi- Planszy Niezapominajka: 

Do zabawy potrzebujemy woreczka z grochem oraz kilkorga dzieci. Dzieci po kolei rzucają woreczkami na planszę. Element na który wypadnie musi zostać nazwany i przeliterowany.

Ciekawą propozycję stanowi również pomoc dydaktyczną: krótkie opowiadania do ćwiczeń rozumienia i czytania. Zestaw składa się ze zbioru opowiadań do odsłuchiwania lub samodzielnego czytania przez dziecko. Największa wartość pomocy wynika z tego, że została  opracowana w sposób ułatwiający naukę. Tekst na tafelkach został zapisany dwoma kolorami, z podziałem wyrazów na sylaby, przy zachowaniu zasady rozdzielania spółgłosek. Dzięki temu proces nauki i rozwoju umiejętności jest znacznie ułatwiony, szczególnie dla dzieci z trudnością w zakresie czytania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *