Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Zrównoważony rozwój kompetencji z Knowla

Zrównoważony rozwój kompetencji z Knowla

Edukacja powinna dostarczać nie tylko wiedzy, ale również kompetencji i umiejętności, żeby przygotować uczniów do stawienia czoła wyzwaniom przyszłości. Jest to niezwykle ważne, bo kolejne pokolenia, które wychodzą na rynek pracy, muszą dostosowywać się do ciągle zmieniającego się otoczenia. To, czego młodzież uczyła się ledwo kilka lat temu może okazać się nieprzydatne w obecnej sytuacji. Uzbrojeni jednak w rozmaite kompetencje kończący edukację uczniowie będą w stanie wypracować własną ścieżkę zawodową oraz elastycznie podchodzić do nadchodzących wyzwań. 

Wykorzystanie narzędzi Knowla może wspomóc ten proces nabywania kompetencji już od przedszkola i klas wczesnoszkolnych.

W jaki sposób pracuje się z Knowla?

Praca z Knowla to już na sam początek rozwój kompetencji cyfrowych. Nauka i zabawa z Knowla Boxem opiera się na wykorzystaniu nowoczesnej technologii multimedialnej oraz szeregu aplikacji edukacyjnych. Wszystko to razem zbudowane jest w ramach idei: „Mądrze jest się bawić” oraz z wykorzystaniem wielu trendów edukacyjnych. Sama więc nauka nie jest tradycyjnym zapamiętywaniem i odtwarzaniem wiedzy, ale zdobywaniem wiedzy w praktyce poprzez zabawę.

W ramach oferty Knowla znajdziemy dwa urządzenia: Knowla Box i Knowla Wall. Oba posiadają wysokiej klasy projektor Epson oraz wbudowany komputer. Można nimi sterować na trzy sposoby: interaktywnymi pisakami Epson, rzucanymi w obraz piłeczkami lub klawiaturą z touchpadem. Oba urządzenia wyposażone są w system Windows, aplikację Knowla oraz dwie planety startowe (zbiory aplikacji).

Główne różnice między nimi to ich budowa oraz płaszczyzna wyświetlania obrazu. Knowla Wall to stabilna konstrukcja, na której wyświetlany jest obraz w pionie. Natomiast Knowla Box jest mniejszym i mobilniejszym urządzeniem, które pozwala na wyświetlanie obrazu na dowolnej ścianie lub podłodze. 

Na urządzeniach Knowla są również planety Edukacyjnego Wszechświata (zbiory aplikacji), które odpowiadają na różne potrzeby edukacyjne i terapeutyczne. Planety grupujemy w pakiety. Wyróżniamy:

  • pakiet EDU (edukacyjno-rozwojowy; 6 planet),
  • pakiet SPE (korekcyjno-kompensacyjne, inkluzywne; 4 planety) 
  • pakiet LING (5 planet językowych). 

Rozwój kompetencji specjalistycznych z Knowla

Knowla pozwala na zdobywanie wiedzy i umiejętności z różnych zakresów tematycznych. Poniżej kilka przykładów z różnych planet:

  • Planeta Pi pozwala na kształtowanie umiejętności komputacyjnych, które sprzyjają nauce programowania. 
  • Planeta Sigma wspomaga naukę matematyki. 
  • Planeta Smart pozwala m.in. na doświadczenie Kosmosu oraz rozwijanie myślenia przestrzennego do projektowania 3D czy tworzenia rzutów technicznych.
  • Planeta M wspomaga naukę pisania ręcznego oraz rozpoznawania znaków.
  • Planeta Hopsa przygotowana została z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym do zdobywania m.in. umiejętności komputacyjnych oraz matematycznych przy okazji zabawy. 
  • Planety Hello, Hallo, Hola, Salut, Ciao pomagają w nauce pięciu języków obcych: języka angielskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, francuskiego oraz włoskiego.

***Make sentence (Planeta Hello) – w tej aktywności należy ustawić wagoniki (lub kontenery na statku) tak, by ułożyły poprawne zdanie. Analogiczne aplikacje znajdziemy w pozostałych planetach Pakietu LING.

Wsparcie kompetencji emocjonalno-społecznych

W Planecie Emo znajdują się specjalnie przygotowane aplikacje, które skłaniają do rozmowy o emocjach. Dotyczą one między innymi  rozpoznawania stanów emocjonalnych na podstawie mimiki, ale również skłaniają do zastanowienia się nad własnymi emocjami. Aplikacje związane z emocjami znajdą się również np. w planetach: Spe, Hello, Hallo, Hola, Salut, Ciao.

***Termometr uczuć (Planeta Emo) w ramach tej aktywności uczeń może zaznaczyć aktualny stan emocjonalny. Wszystkie termometry działają niezależnie od siebie.

Nie tylko jednak tematyczne aplikacje rozwijają kompetencje emocjonalno-społeczne, ale również sama praca na urządzeniach Knowla wprowadza elementy współpracy, zdrowej rywalizacji czy komunikacji między uczniami. 

Możemy pracować wspólnie z grupą nad danym problemem lub zmagać się grupowo z tym samym celem. Wybierając interakcję piłeczkami, jednocześnie zaangażowanych może być nawet kilkanaście osób. Tylko dwa pisaki są w stanie działać jednocześnie, to jednak nie sprawia, że w zabawie nie może uczestniczyć cała klasa. Dwie osoby lub dwie grupy mogą wykonywać swoje indywidualne zadania (część aplikacji posiada tryb dwuosobowy) lub całą klasą możemy współpracować wspólnie dla jednego celu. 

Należy również podkreślić, że mądra zabawa na urządzeniach Knowla wyzwala różnego typu emocje oraz sytuacje społeczne, na podstawie których w bezpiecznym środowisku można się uczyć. 

Krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów

Aplikacje, które znajdują się w planetach Edukacyjnego Wszechświata, stawiają przed dziećmi różnego typu wyzwania, którym muszą sprostać. Są one o różnych poziomach trudności tak, by można je było indywidualnie dostosować do wiedzy i umiejętności ucznia. Każde z nich jednak skłania do zastanowienia oraz samodzielnego poszukiwania rozwiązania. Z pewnością przyda się w nich również umiejętność wybierania przydatnych informacji oraz krytyczne spojrzenie na to, co jest niezbędne do wykonania zadania. 

W Edukacyjnym Wszechświecie znajdują się znane typy łamigłówek jak sudoku, które nabierają nowego blasku, kiedy pojawiają się w towarzystwie technologii oraz innowacyjnych interakcji z urządzeniami Knowla. Pojawia się również wiele autorskich przykładów aplikacji.

Warto zaznaczyć, że pomimo iż cel jest jeden, to jego rozwiązanie lub droga do niego prowadząca może być różna. Świetnym przykładem jest Odyseja kosmiczna w Planecie Pi. Stworek, chodząc po planszy, musi zebrać wszystkie statki. Aby tego dokonać, uczeń musi tak ustawić wolne elementy na dole, by prowadziły go we właściwych kierunkach i nie pozwoliły mu spaść. Cel mamy tu jeden a jego osiągnięcie zapewni nam sukces. To jednak, w jaki sposób ustawimy elementy i poprowadzimy stworka, zależy tylko i wyłącznie od wykonującej zadanie osoby.

***Odyseja Kosmiczna, poziom 3 (Planeta Pi) Przykład jednego z rozwiązań prowadzących do celu. Nawet udało się nie wykorzystać wszystkich możliwych do ustawienia elementów (pozostała niebieska strzałka).

Rozwój kreatywności

Do rozwiązywania problemów niezbędna jest wyobraźnia i kreatywne myślenie. Jest to szczególnie ważne, kiedy po raz pierwszy spotykamy się z danym problemem lub standardowe rozwiązania, jakie posiadamy, nie prowadzą do odpowiedniego wyniku. 

Z drugiej jednak strony będą to też te wszystkie działania twórcze i artystyczne, które również wspierają aplikacje Edukacyjnego Wszechświata.  Znajdziemy m.in. różnego typu kolorowanki czy propozycje do zabawy dźwiękiem.

***Graj na perkusji (Planeta Spe), w której mamy zestaw bębnów oraz talerzy, wydających dźwięki. Dwa pisaki można w tym wypadku potraktować jak pałeczki.

Uczenie się na błędach

Aplikacje pozwalają uczyć się na błędach i wyciągać wnioski na przyszłość. Jeśli za pierwszym podejściem dane ćwiczenie nie zostało prawidłowo wykonane przez dziecko,, to zawsze będzie kolejne i następne podejście. Z każdym doświadczeniem stajemy się mądrzejsi. Wytrwałość i systematyczność w działaniu będzie przynosiło korzyści w przyszłości. 

Aktywności pokazują, czy nasze działanie było poprawne oraz wskazują miejsca z błędnymi i poprawnymi odpowiedziami, co pozwala na skuteczną naukę na błędach.

***Articolo amico (Planeta Ciao). Należy w niej dobrać odpowiedni rodzajnik do słowa z obrazka. W tym momencie widzimy smutny ekran końcowy z zaznaczoną błędną odpowiedzią, która została wybrana (czerwona ramka) oraz prawidłową odpowiedzią (zielona ramka).

Sprawczość i pewność siebie

Pracując z aplikacjami Edukacyjnego Wszechświata, uczniowie mają okazję samodzielnie: rozwiązywać problemy, uczyć się na błędach czy wyszukiwać informacje lub sposoby na dojście do celu. Są w stanie wziąć swój proces edukacji we własne ręce, co pozwoli im zdobywać poczucie sprawczości. Zwiększy również pewność siebie oraz da możliwość do cieszenia się z sukcesów nawet tych najmniejszych.

Podsumowanie

Narzędzia Knowla w zrównoważony oraz zróżnicowany sposób pozwalają na zdobywanie przez uczniów nowych kompetencji. Przyczyniają się do rozwoju ucznia oraz do budowania przez niego swojej pozycji w grupie, co przyczyni się jego lepszego startu w przyszłość. 

Gdzie szukać więcej informacji o Knowla

Więcej informacji dostępne jest na stronach:

 
Opracowanie: Urszula Skorodziłło – Rada programowa Knowla